waarom heeft mijn kat dit duidelijke kattenbak ritueel?

Ik kan mijn katten lezen en schrijven, toch heeft een van mijn katten een duidelijke manier van naar de kattenbak gaan en ik vroeg me af of een van jullie weet waar dit mee te maken heeft... Ik heb een gewone kattenbak met een kap erop, als ze gaat poepen dat zit ze altijd zo in de bak dat haar koppie naar buiten steekt, als ze moet plassen hangt ze haar staart naar buiten (dus achterstevoor)... dit is echt altijd.. Mijn andere 2 katten doen alle behoeftes op exact dezelfde manier en ook mijn overleden katten deden dit op dezelfde manier...Het valt gewoon op...

Ik heb trouwens meerdere kattenbakken staan maar die worden nooit gebruikt door hun, ook is er nooit ruzie of trammelant, ze zijn de dikste vrienden met zn drieen... het is trouwens een ex poes, ik heb nog een poes en een ex kater...

Toegevoegd na 59 seconden:
en ze komen niet buiten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het kan heel goed zijn ( en ik maak geen grap,maar gelezen van katte gedragskundige) dat als hij poept niet met zijn kap in de bak wil zitten omdat het stinkt,dat kan verklaren dat hij dus wel met zijn kop binnen zit als hij plast.
Grote kans dat als je de kap eraf haalt het na een tijdje niet meer zo is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het komt toch over alsof ze niet op dezelfde plaats willen plassen en ontlasten.
je zegt dat je meerdere bakken hebt die niet gebruikt worden.
daar zou ik eens een goede inspectie aan wagen. mogelijk zouden de katten ze graag gebruiken, maar is er voor hun gevoel iets mis met de bak zelf, of de plaats waar die staat.
te dicht op het eten, te veel in de loop?
experimenteer eens wat door de eventuele kap te verwijderen, en de bak op een andere, rustige plaats te zetten.

Toegevoegd na 1 uur:
o ja, vergeet ook niet een drupje chloor in de bakken te doen, dat animeert de katten extra de bakken te gebruiken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
chloor kan ik nietgebruiken, ik ben allergisch voor chloor en word van geur al heel erg beroerd... Ik gebruik andere desinfectanten... De kattenbak die ze gebruiken staat juist in de hal, midden in het looppad de andere kattenbakken staan op een rustigere plaats maar zijn inmiddels het hele huis doorgeweest om andere plekken te proberen... ze gaan er gewoon niet op... en de kattenbakken zijn identiek aan degene die ze wel gebruiken dus dat lijkt me dan ook niet echt het probleem... Het eten staat in de woonkamer waar geen kattenbak staat, het drinkwater in de keuken, waar ook geen kattenbak staat dus ook daaraan zal het niet liggen denk ik... Misschien heb ik gewoon een "rare" kat =)
Rieneke1
13 jaar geleden
okee, aan jou ligt het dus niet ;)
laten we het er dan idd maar op houden dat je een apart geval hebt, gezien het verder pais en vree is.
katten blijven katten :)
Ik sluit me aan bij andere reactie, misschien moet je de kap eens van de bak afhalen anders. of van de andere bakken. dikke kans dat ze hem dan wel gebruiken