ik ga eerdaags samen wonen ik heb een kat en hij brengt een yorkterrier mee. hoe kan ik ze aan mekaar laten wennen

de kat zit op tafel als york binnen komt maar york is twee jaar oud en zeer speels kat vlucht dan naar buiten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

gewoon even aankijken en je er niet echt mee bemoeien.komt het helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze het zelf wel uit zullen zoeken. Laat ze gewoon onder toezicht bij elkaar en kijk wat er gebeurd.

ik zou ze niet meteen in 1 ruimte laten als je weg bent hoor.

kijk ook eens op www.kattenplaza.nl/kattenforum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ze dit helemaal zelf laten doen. Er vooral niet bovenop zitten. Jullie moeten laten zien dat dit heel normaal is. Als de hond niet in de buurt is, zou ik wel even een knuffelmomentje met de kat hebben, zodat het niet alleen maar vluchten voor de hond is. En voor de hond hetzelfde. Forceer in elk geval niks. Natuur gaat toch zijn eigen gang. Geef ze wel apart te eten zodat ze als rustmomenten jullie knuffels hebben en rustig kunnen eten. Geef in elk geval de kat de ruimte om weg te kunnen. En soms gaat het, hoe jammer ook, gewoon niet. kijk, net als bij vuurwerk, moet je zelf doen alsof er niks aan de hand is. Dan straal jij de rust uit die ze dan nodig hebben. Geef het in elk geval de tijd. Misschien ook een idee om de hond af te lijden met iets zodat hij of zij niet zo gefixeerd op de kat is. Succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat de kat plekken heeft waar hij rustig kan zitten, kast, tafel, bank, een hoge plek waar hij naar toe kan vluchten als de hond te druk doet en waar de hond niet bij kan.
Voor de rest moet je ze gewoon een beetje hun gang laten gaan. Soms gaat het nooit goed, maar meestal wennen ze na een tijdje wel aan elkaar.

Wij hebben 3 katten en een jonge hond, 1 kat was eerst doodsbenauwd voor de hond omdat die zo druk was, maar nu loopt die af en toe naar de hond toe als die rustig ligt en gaat dan kopjes geven :)
13 jaar geleden
De andere antwoorden geven goed advies.
Pas alleen deksels op dat de kat de yorkshire NIET IN DE OGEN KAN KRABBEN, wat oudere katten hebben wel eens de neiging om jonge hondjes zo te pakken te nemen.
De kat zal de yorkshire op alle fronten de baas zijn, dus zal je de hond extra in bescherming moeten nemen.
Dat kan door buiten toezicht het hondje in een goede bench te doen.
Neem dan wel een dichte bench , waar de kat dus niet met de poot naar binnen de hond alsnog een peuter kan geven.
Na een flinke tijd van gewenning zal er een tolerantie als vorm van vrede op kunnen treden.

Voor hetzelfde kunnen de dieren elkaar accepteren en is er geen vuiltje aan de lucht.