Hoe komt het dat het water van onze goudvis na één dag alweer groenachtig en vuil is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

- Te veel voedsel (zeer veel gemaakte fout)
- Te veel (zon)licht - zeker met een hoge temperatuur groeien algen als kool
- Te veel vissen in de bak
- De steentjes / bovenbedekking onvoldoende uitgewassen.

Al die dingen zorgen ervoor dat je water in een vissenkom maar HEEL kort helder blijft. Een vissenkom is dan ook vooral om steentjes of leuke plantjes in te doen, maar vooral NIET geschikt voor een levende vis. Die heeft behoefte aan een aquarium, met liefst rechte wanden, een pompje en een filter. Dan hoef je het water eigenlijk vrijwel nooit te verversen.

Toegevoegd na 21 seconden:
Bovenbedekking moet natuurlijk zijn bodembedekking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil de minduimer even toelichten waar het dan WEL aan kan liggen, want dat wordt niet duidelijk uit alleen een minnetje....

Andere antwoorden (1)

Kraanwater is dood water en zeker geen water voor vissen, dat wordt het wel hoor, bij voldoende planten, bacteriën, daglicht en temperatuur, is kraanwater na enkele weken geschikt voor vissen.
Een goudvis produceert erg veel afvalstoffen, in gezond water met ook voldoende waterplanten, is dat geen probleem, omdat de bactriën de meststoffen van de vissen weer afbreken en de planten daarna deze afgebroken stoffen weer opnemen, zo zou het moeten gaan, echter een vis in een kom of te klein aquarium, maakt zoveel afvalstoffen dat het water snel vies wordt, ga je het water verschonen en doe je er dood kraanwater in, dan gaat het meteen weer fout.
De behuizing voor je goudvis is te klein, het water ongeschikt en waarschijnlijk heb je geen of te weinig planten, dus is het nu een kwestie van tijd, tot de goudvis dood gaat.
Laat liever de vis los in een vijver, of koop een grotere bak met filter en ga er eens wat over lezen.