Kan het kwaad wanneer een hamster van redelijk grote hoogte valt?

Ik heb een paar weken een logeerhamster. Hij mag niet al te lang uit zijn kooitje want ik ben bang hem kwijt te raken. Ik heb hem wel eens op een tafel gezet, zodat hij even wat vermaak heeft en toch niet weg kan lopen. Maar het gekke beestje laat zich gewoon van de tafel vallen. Ik schrok me rot. Die tafel is wel 15 keer zijn lichaamslengte.
Maar na een fractie van een seconde herstelt hij zich en waggelt vrolijk verder. Zo heeft hij zich ook al van de bank laten vallen, en van mijn hand, terwijl ik stond.
Is dit normaal voor een hamster? Kunnen ze zich in de wilde natuur zich ook zo laten vallen? Of is het slecht voor zijn lijfje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.8K

Het beste antwoord

Iets wat drie keer zo groot is heeft negen keer zoveel oppervlak en 27X zoveel massa.
Die massa en oppervlak zijn hier de belangrijke factoren,
Als een hamster op een zachte egale ondergrond landt (zoals (hoogpolig) tapijt), zal het , zeker bij 1.2 meter hoogte goed aflopen.
Hamsters zijn kukels, ze vallen vaak en maken daar geen drama van.
Dat zou ik al ik jou was dus ook niet doen.
Harde tegels of randen en voorwerpen op de grond vormen wel een flink risico, ruim die dus op en speel met de hamster boven tapijt.
Voor hen is het leuker te spelen en eens te vallen dan steeds opgesloten zitten,
het zijn zeer sociale diertjes die graag spelen.
Al een hamster erg sloom/lusteloos is, is er waarschijnlijk te lang niet met hem/haar gespeeld.
Dit gedrag is in een weekje wel weg als je investeert en activeert, Hamsters kunnen zeer leuk spelen en zijn dol op aandacht.
Als je ze wakker maakt kunnen ze eerst sjagerijnig zijn, ik wek ze met een gepelde zonnebloempit, dat vinden ze geweldig, ontbijt op bed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is natuurlijk nooit uit te sluiten dat je hamster iets breekt, maar in het algemeen geldt dat hoe kleiner (lichter) het dier hoe lager de valsnelheid.
Een hamster maakt een goede kans te overleven als je hem van een toren afwerpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hamster kan geen hoogte zien en valt daarom nogal eens van een bank of iets dergelijks. Omdat zijn lijfje soepel is kan hij er goed tegen, maar op een gegeven moment is de rek eruit.
Even wat beter opletten, want het kan zomaar over zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet van een hamster die zelfmoord heeft gepleegd, die klom 3 hoog in zijn kooi en viel/sprong toen naar beneden en kwam met zijn nek op de voerbak terecht. Einde verhaal.