wat moet je een kleine salamander te eten geven

ik heb een kleine zandsalamander gevonden .
!!!hij is ongeveer 5cm!!! ik ben nu wel op reis maar thuis heb ik een aquarium waar er al 2 zand salamanders hebben in gezeten.
mijn vraag is nu kan dit zelfstandig leven ?
en als dit zelfstandig kan leven moet ik dit ondertussen wat miertjes of andere kleinen insecten geven .
MVG jordain.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
46.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is het toch vragen naar de bekende weg ...lijkt mij als je er al 2 hebt gehad.

Antwoorden (6)

Ik zou het beestje lekker los laten waar je hem gevonden hebt. Nature knows best! Zeker als je nu al twee beestjes hebt thuis: Je weet nooit wat de derde aan ziektes draagt, en dan worden de beestjes thuis nog eens ziek ook!

Daarnaast {http://members.chello.nl/a.kente/salamanders-voeding%20en%20huisvesting.htm]:

Het antwoord op die vraag hangt af van de leeftijd van de salamander. Hoe jonger de salamander, hoe kleiner het voedsel. In de meeste gevallen eet de net uitgekomen larf zijn eigen dooierzak op en leeft de eerste week van de micro-organismen genaamd 'infuus' die leven in water wat al in cultuur is (slootwater, vijverwater). Na een week begint de larf kleine beestjes te eten, zoals net uitgekomen watervlooien of cyclopsen. Na twee weken lusten ze al wat grotere watervlooien en na drie a vier weken zijn ze groot genoeg voor tubifex of rode muggelarven. Na zes tot acht weken eten ze hetzelfde als de volwassen dieren, alleen de kleinere formaten.

Volwassen salamanders in de waterfase eten ook de bovengenoemde voedseldieren aangevuld met regenwormen, maden, vliegjes, beekvlokreeftjes, mysis en allerlei andere kleine waterbeestjes.

Volwassen salamanders in de landfase eten bijna alles wat kruipt en kleiner is dan zichzelf, zoals fruitvliegjes, pissebedden, spinnetjes, regenwormen, maden,springstaartjes, meelwormen en buffalowormen. Ook kun je ze rode muggelarven aanbieden op een vochtige tissue.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je thuis al 2 zandsalamanders hebt gehad, dan weet je ook wat deze eet toch?
Maar lijkt het je niet verstandiger, om dat beestje terug te zetten in de natuur?
Als je nu op reis bent, en je houd het gevangen tot je weer thuis bent, dan raakt het dier misschien gestresst! Met alle gevolgen van dien!

Dieren horen niet in een kooitje thuis, maar gewoon in het bos/natuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op die vraag hangt af van de leeftijd van de salamander. Hoe jonger de salamander,. hoe kleiner het voedsel. In de meeste gevallen eet de net uitgekomen larf zijn eigen dooierzak op en leeft de eerste week van de micro-organismen genaamd 'infuus' die leven in water wat al in cultuur is (slootwater, vijverwater). Na een week begint de larf kleine beestjes te eten, zoals net uitgekomen watervlooien of cyclopsen. Na twee weken lusten ze al wat grotere watervlooien en na drie a vier weken zijn ze groot genoeg voor tubifex of rode muggelarven. Na zes tot acht weken eten ze hetzelfde als de volwassen dieren, alleen de kleinere formaten.

Volwassen salamanders in de waterfase eten ook de bovengenoemde voedseldieren aangevuld met regenwormen, maden, vliegjes, beekvlokreeftjes, mysis en allerlei andere kleine waterbeestjes.

Volwassen salamanders in de landfase eten bijna alles wat kruipt en kleiner is dan zichzelf, zoals fruitvliegjes, pissebedden, spinnetjes, regenwormen, maden,springstaartjes, meelwormen en buffalowormen. Ook kun je ze rode muggelarven aanbieden op een vochtige tissue.
13 jaar geleden
Hoi Jordain,
Je mag een salamander als je hem vindt niet mee naar huis nemen, want het is een beschermde soort. Je bent zelfs strafbaar als je hem uit de natuur haalt! Het beste kun je hem terug zetten waar je hem gevonden hebt.

Een salamander is trouwens een amfibie en houdt van veel vocht. Een zandsalamander bestaat in Nederland niet, zie de bron voor een lijstje van de soorten die wel voorkomen.

Weet je zeker dat je geen hagedis gevonden hebt? Ook dan mag je hem niet houden want ook die zijn beschermd in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal gelijk
beste antwoord wat mij betreft
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dankjewel er voor
Er bestaan wel zandhagedissen!
Geen zand salamanders.
Een hagedis is een reptiel, een salamander een amphibie.
Het is streng verboden deze diertjes in gevangenschap te hebben.Al de dieren zijn beschermd en mogen niet gevangen en vervoerd worden.
Hagedissen eten levend voer, bladluizen, kleinen krekels, pissebedden enz,
Salamanders wat zachter voer, pissebedden, wormen, slakjes, bladluizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dat beestje niet beschermd in zijn eigen land? Je mag niet zomaar dieren uit de natuur halen. Ik zou hem lekker weer loslaten, exoten horen niet achter glas maar in de natuur!