Waarom reageren honden agresiever naar elkaar als ze aangelijnd zijn naar elkaar.?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
jodyenboyke
4 jaar geleden
Toevoeging voor vraagsteller en andere geinteresseerden: Ga eens naar de lezing: de emotionele belevingswereld van honden van Hondenlot (zie www.hondenlot.nl).

Antwoorden (1)

Als je je een beetje wil verdiepen in hondengedrag, dan zal je zien dat honden altijd conflict vermijdend gedrag vertonen en nooit recht op elkaar aflopen. Met hele subtiele signalen geven ze al op grote afstand aan, of er wel of geen contact gewenst is. Wordt een situatie dreigend dan kiest een hond voor vluchten of verstarren en als laatste redmiddel vechten.....Honden aan de lijn kunnen niet vluchten of verstarren dus is aanval de beste verdediging. Eigenaren zie de signalen vaak over het hoofd en respecteren de eigen ruimte van de hond niet. Een hond moet maar met iedereen overweg kunnen, terwijl wij zelf toch ook niet iedereen in onze eigen ruimte laten? Signalen als kwispelen is echt niet altijd een blije hond bijv. De algemene lichaamshouding is ontspannen (4 poten recht onder de hond, ontspannen rug, staart ontspannen, oren neutraal, en bek ontspannen. Ervaren hondentrainers zien ongeveer 70% van de signalen, onervaren hondeneigenaren 30%. Voor mij zijn de hondeneigenaars die roepen: hij doet niks, hij wil alleen maar spelen, een reden om om te draaien en snel weg te gaan...... Interessant boek Kalmerende signalen van Turid Rugaas en de boeken van Sam Turner en Martine Burgers: Een hondenleven lang...pup, puber, senior en sporthond.
jodyenboyke
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
IK snap helemaal niets van die negatieve duimen.
Dit is een schitterend en compleet antwoord.
Die negatieve duimen moeten deze aangegeven boeken lezen en beter nog; zich eens echt in een hond verdiepen. Maar dan niet op de wijze zoals de meeste mensen doen "door van de hond een mens te maken".
Jody en Boyke: DIKKE PLUS
jodyenboyke
4 jaar geleden
Dank je Ivana, we komen steeds meer te weten van emoties bij honden. En inderdaad mijn hond is niet mijn kind of gezinslid, sommige dingen mogen honden wel en mijn kinderen niet en andersom.