Is dit dierenmishandeling of dierenleed?

Mijn buurvrouw heeft een zogenaamde hondenschool en haar kennel.
Nu zitten haar honden dag in en uit in de kennel of in een klein tuintje ( zijn minimaal 15 honden) uitlaten doet ze niet.
Zelf Is ze bijna nooit aanwezig tenzij ze aan het groomem of met de school bezig Is.
Deze arme honden blaffen dan ook zo'n beetje dag en nacht.
Natuurlijk krijgen ze eten en drinken en hebben een dak boven het hoofd maar dat lijkt mij niet genoeg
Elk half jaar heeft ze pups die ze verkoopt en hopelijk gaan die wel naar een liefdevol huis.
Kan ik hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vind het inderdaad ook niet kunnen dat ze niet worden uitgelaten.
En ik geloof ook dat honden ruimte en liefde nodig hebben en niet alleen eten en een onderdak.
Ik zou even gaan praten met uw buurvouw of ze misschien iemand kan regelen die ervoor kan zorgen of er zelf meer tijd en aandacht aan besteed. Als het echt erg word kunt u de dierenambulance bellen... ik weet echter niet of dit nou echt dierenmishandeling is of niet.
Z512099
4 jaar geleden
Voor de honden niet de meest ideale situatie, maar het kan altijd slechter...of beter.

Antwoorden (1)

Nee, zoals ik hondenkennels ken is dit géén dierenmishandeling of dierenleed.
Hondenkennels en hondenfokkers hebben een soort bedrijfje waarmee ze honden fokken en verkopen. De meeste kennels hebben zoveel honden, dat ze die niet kunnen uitlaten. De honden zitten vaak in een aantal grote hokken met ren (net zoals bij dierenasiels!!!!). Een goede kennelhouder houdt de hondenverblijven goed schoon, voert ze goed en zorgt goed voor hun gezondheid.
Als buitenstaander kun je normaal gesproken niet beoordelen of de kennelhoudster goed voor haar honden zorgt. Je kunt wél belangstelling gaan tonen voor haar honden en haar kennel (houdt de eerste contacten positief en geef geen kritiek). Laat je eens rondleiden en let dan eventueel eens op b.v. het schoonhouden van de hokken/rennen en het schone drinkwater. Probeer iets meer afstand te houden van de hond (een eigenaar van één hond voelt een binding met zijn beest; een kennelhouder is ook een beetje zakenman/vrouw) en bekijk eens of ze het goed of slecht hebben. Als je erge tegenvallers zou zien kun je eens contact opnemen met iemand van de dierenbescherming.
Bedenk wél, dat wij tegenwoordig anders tegen huisdieren aankijken dan tientallen jaren geleden. Ik was zelf gek op mijn hond, mijn kanaries, fazanten en kippen. De konijnen werden wél geslacht voor de Kerst en als de kip van de leg was ging ze de soep in. Tegenwoordig liggen bij sommige dierenliefhebbers de katten en/of honden in bed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Geen vrolijk verhaal... wel realistisch.... (helaas)
Daarom een verdiende plus !
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het minnetje is zeker van de Dierenpartij?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor een half jaar geleden heb ik vluchtig de kennels bekeken en deze waren redelijk netjes maar de rest er omheen was een grote bende van schroot tot houten balken die er lagen.
De mensen die voor de hondenschool komen kunnen dat niet zien vanwege een grote schutting.
De tuin waar de honden soms in zitten staat het onkruid nu een meter hoog en zitten de meeste honden aan de ketting
LeonardN
4 jaar geleden
Dat de tuin een bende is, is geen dierenmishandeling.
Volgens mij mag een hond de hele dag aan een ketting liggen, maar wellicht dat daar meer over te vinden is.
Ik zal de vraag eens stellen. Update: Lijkt dus ook geen dierenmishandeling...