Hoe maak ik mijn 6 weken jonge kitten zindelijk?

Hoi! Gister 10.30 heb ik een lieve kitten gekocht die maar 6 weken oud is. Nu heeft ze sinds gisteren 10.30 tot nu (8.55) nog niks in de kattenbak gedaan. Ze heeft een plasje in mijn bed gedaan vannacht en vanmorgen weer. De kattenbak staat in dezelfde kamer en is ook makkelijk te bereiken voor dr. Ik heb haar al een paar keer in de kattenbak gezet en een beetje gegraafd, toen ging ze ook een beetje graven maar ze heeft nog steeds geen behoefte gedaan in de kattenbak. Waar ik me ook zorgen over maak is dat ze nog geen grote behoefte heeft gemaakt terwijl we al bijna 24 uur verder zijn! Ze eet en drinkt wel dus dat is het niet. Iemand tips?

Alvast bedankt! Xx

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
5 jaar geleden
Het beste zou zijn het kitten nog minstens voor 6 weken terug te brengen naar de moederpoes, en het diertje dan pas op te halen. Je hebt het beestje zelfs al voor de wettelijk toegestane leeftijd, die op zich al veel te vroeg is, in huis gehaald.
Dit is gewoon vragen om diverse gedragsproblemen op latere leeftijd. Egoistisch, dom en triest.
Dit kitten hoort al op de bak te gaan, maar de enorme stress die je het diertje hebt bezorgd kan z'n tol hebben geëist in de vorm van ziekte zoals blaasontsteking.
Als het vandaag nog niet betert zeker contact opnemen met je dierenarts.
Maar nogmaals: het kleintje voor minstens 6 weken nog terug naar de moederpoes verdient absoluut de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Och arm babypoesje, zo jong al zonder mama....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Helaas doen de meesten de kittens met 8 weken al weg. Wettelijk mag dat maar dat is nog steeds te jong. Dat zie je dus nu.
MEt een kitten van zo jong zul je zo goed als 24/7 thuis moeten zijn en de mamapoes spelen.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Volgens mij weet nog steeds bijna niemand dat. Ik heb mijn 2 katten ook met 6 weken gekregen en ik wist dit toen ook niet. De eerste keer dat ik hoorde dat 6 weken te vroeg was...was hier, van Rieneke. Maar ja, toen had ik de ene al 2 jaar en de ander al 1 jaar. Bij mij is het gelukkig wel goed gekomen. Ik kreeg ze beiden ook al zo goed als zindelijk. Ik heb in het begin wel een open kattenbak gebruikt. Want dat waren ze als kitten gewend. Later pas de kap erop gezet. En nu nog, kattenbak zonder luikje, want onze poes weigert een kattenbak met luikje te gebruiken. Dan blijft ze met haar kont uit de bak hangen en pist op de grond.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja maar je gaat je toch eerst inlezen en informeren over hoe je een dier moet verzorgen en houden vóór je het aanschaft? Dan is het zo te vinden. Internet is je vriend...
Z512099
5 jaar geleden
@Manonnetje, inlezen en informeren over hoe je een bepaald dier echt moet houden doet bijna niemand, dat vraagt tijd en studie, dat besef je als je de vele vragen hierover op GV leest gedurende 6 jaar.
milenaa
5 jaar geleden
Ik heb mijn poes ook met +/- 6 weken gekregen en ik heb er spijt van!
Ik weet zeker dat de gedragsproblemen die ze (al is het maar af en toe) heeft, hier aan te wijten zijn.
Breng je kitten terug naar de moeder of lees je heel goed in en kijk hoe je de schade nu tot het minimum beperkt.
En mocht je kat/poes toch gedragsproblemen houden/ontwikkelen neem dan je verantwoordelijkheid en breng haar/hem niet naar het asiel (al zou je dat af en toe wel willen). ..het komt dus niet altijd goed...

Antwoorden (1)

Dat had de moeder moeten doen. De gewoonte om kittens van 6 weken bij de moeder weg te halen en zelfstandig te dwingen te leven is een domme.
Behalve als er geen moeder meer is, is het veel beter om een kitten tot minstens 12 maar liever 17 weken bij de moeder en nestgenootjes te laten opgroeien. Kittens leren zo veel o.a. hoe ze moeten plassen en poepen, hoe ze op de bak moeten. Van nestgenootjes leren ze hoe ver ze met de nageltjes kunnen gaan in onderlinge gevechten/spel... en nog veel meer.

Ben je de hele dag thuis?
Wie zorgt er voor het kitten?
Kitten is een baby... realiseer je je dat wel?

Als jouw kitten nog niet zelfstandig kan urineren of een grote boodschap op de bak kan doen, is ze duidelijk te jong bij moeders weggehaald.
JIJ zult dus de rol van de moeder moeten overnemen en het buikje moeten masseren totdat er een plasje en of drolletje te voorschijn komt. Daarna moet je haar wassen, dat doet moeders namelijk ook.
Voor de rest raad ik je aan om een goed boek te kopen of bij de bibliotheek te lenen en te lezen wat er nog allemaal geleerd moet worden door een kitten vanaf de 6e week! Waar jij dus mee moet helpen ipv de moeder.
Succes en hopelijk gaat het goed.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Mensen zullen het nooit leren, en als het katje later problemen geeft ligt het aan de kat en is het huilie huilie. Maar maak van die 17 weken maar 15.
Rieneke1
5 jaar geleden
Wel + trouwens.