Sommige honden en katten hebben vlekken?

Hoe worden eigenlijk de vorm en de kleuren bepaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In de vrije natuur worden de kleuren en vormen voornamelijk bepaald door de natuurlijke selectie.
Afwijkingen in vorm en kleur die in de natuur niet voldoen, verdwijnen vanzelf.
Bij het fokken met dieren door de mens gaat dit natuurlijk niet op, wij willen juist wel graag dieren met een afwijkende vorm (honden) en kleuren (katten, honden , koeien, paarden enz.)
We fokken deze afwijkende eigenschappen er juist in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vachtkleur is inderdaad genetisch bepaald. Het is echter nogal gecompliceerd.

•Ten eerste zijn er 'vacht pigment distributie genen'.
Vooraleer melanocyten pigment kunnen aanmaken moeten ze migreren naar de huid. Eén of meerdere genen zorgen voor de verspreiding van melanocyten in de huid. Deze genen kunnen dominant of recessief zijn en bepalen de hoeveelheid pigment producerende cellen in de huid.

• Ten tweede zijn er 'pigment producerende genen'
Deze genen controleren de productie van melanine. Elk gen speelt een rol in de omzetting van tyrosine naar melanine. De dominantie van het overgeërfde allel (genvariant) zal dan bepalen of er zwart of 'oranje' pigment geproduceerd zal worden alsook de verspreiding van de kleur over de vacht onder invloed van temperatuurgevoelige enzymen.

Er is ook nog een gen dat de densiteit van de kleur bepaalt (zo kan zwart, blauw of grijs uitslaan).
Uiteindelijk zijn er de genen die de kleurpatronen veroorzaken. Deze spelen in op de intensiteit van de pigmentverdeling en bepalen zo het patroon in de vacht. Eén van die genen produceert een eiwit dat in staat is het gen voor zwarte vacht tijdelijk stil te leggen waardoor een geel stuk voorkomt in een zwart haar. Bij dubbel recessieve types (van dit gen) zal dat niet voorkomen en zijn alle haren éénkleurig.
Dan is er ook nog een gen dat melanine inhibeert en er bestaat ook een gen dat verantwoordelijk is voor de bekende motieven zoals strepen (zoals bij tijgers) en andere motieven.

De combinatie van al deze genen (met dominante of recessieve allelen) bepaalt uiteindelijk de vachtkleur en het motief.