Kan een tuigje te warm zijn voor een hond?

Ik heb een simpel tuigje voor mijn hond uit nylon. Dat zit heel goed maar het schuift. Daardoor dacht ik aan een steviger tuig, met grotere onderdelen. Grotere banden en groot borststuk zoals de dog copenhagen bvb of de ruffwear alleen vroeg ik me af ; wordt dit op warme dagen in de zomer niet te warm om aan te hebben?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Reddie
5 jaar geleden
Een hesje is wel iets héél anders dan een tuigje.
En waarom heb je een tuigje nodig?
Kijk eens naar Ceasar Millan op TLC (meen ik).
Die gebruikt niet meer dan een riempje van 10 cent. Bij geen enkele hond.

Antwoorden (3)

Ja,dit kan.De meeste honden hebben van nature geen hesje nodig.Vraag aan jou dierenarts of het wel zin heeft voor je hond.
Er zijn veel verschillende tuigen met verschillende pasvormen. Voor iedere hond geldt dat er naar zijn bouw gekeken moet worden om te zien welk tuig het beste past. Vergelijk dit maar met een spijkerbroek bij de mens. Je kan twee mensen hebben met dezelfde maat maar geef ze dezelfde broek en bij de een zit deze perfect en bij de andere niet. Goed passen is dus een must.
Toegevoegd op 26 november 2018 09:27: tekst
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een tuig heeft zowiezo altijd zin..
Hoef ik niet te vragen hoor
Het ontlast de hals en nek,
Daar komen veel belangrijke lichaamspunten samen. Ik zoek ook geen hesje maar een comfortabel tuig dat niet voor scheurende plekken zorgt, dat doet het wel als het schuift
jodyenboyke
5 jaar geleden
Gaat niet om een hesje maar een tuig! En we weten inmiddels dat heel veel honden wel een jasje nodig hebben, ook sommige langharen!
Nee, dat valt erg mee. Honden moet je bij erg warm weer sowieso niet te veel laten bewegen. Ze kunnen niet zweten over hun hele lijf zoals mensen, niet met en niet zonder tuigje. Kans op oververhitting bij erg warm weer is er dus ook zonder tuigje.
Een tuigje bedekt - zeker bij een wat grotere hond - maar een klein deel van het lichaam. Mijn hond loopt regelmatig met een rugzakje. Niet als het heel erg warm is, maar wel bij normaal zomerweer. Dat bedekt een veel groter deel van haar lijf. Regelmatig pauze is bij warmer weer dan wel nodig, maar dat moet ook als ze alleen een halsbandje draagt.

Ga zomers niet wandelen als het heel warm is. Ga dan 's morgens vroeg en 's avonds en loop zoveel mogelijk in de schaduw en/of bij water. Zorg voor voldoende drinkwater. Een hond regelt lichaamstemperatuur voor een deel door te ademen. Gaat je hond erg lopen hijgen, dan is het tijd voor schaduw, rust en water drinken, bij alle honden, ook als ze geen tuigje dragen.

Kies een tuigje in de goede maat en zorg dat je het goed afstelt op jouw hond. De tuigen van Ruffwear en Dog C zijn goed verstelbaar en daardoor comfortabel voor je hond en stevig en betrouwbaar. Ze geven steun en stevigheid waar nodig en zijn voor de rest gewoon open. Als de hond toch te warm wordt, komt dat door te veel beweging bij warm weer en niet 'door het tuig'.
5 jaar geleden
Nee, hoor, die tuigjes zitten heel fijn en veel beter als wat je nu hebt. Je hond heeft dat tuigje toch alleen aan als je gaat wandelen? Perfect-fit zijn ook hele fijne tuigen overigens, wel goed aan laten meten. Kies het liefst voor een tuig met Y-vorm.
jodyenboyke
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja normaal alleen met wandelen maar soms ook een hele dag omdat hij bijna overal meegaat, vandaar mijn vraag ;-)