Hoe weet je dat een konijn genoeg heeft gegeten?

Hoe weet je bij konijnen of ze voldoende gegeten hebben wanneer de voerbak al leeg is als je gaat voeren? Hoe weet je dat die niet te weinig heeft gehad? Vooral wanneer ze met zn 2 samenzitten.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Je kan als vuistregel nemen dat een konijn dagelijks zijn grootte in hooi moet eten.(mag soms wel iets meer of minder zijn)
Hooi en gras!
Dat is het basisrantsoen van alle konijnen! Hebben ze dit onvoldoende, dan krijg je problemen met hun tanden en met hun spijsverteringsstelsel. Begin van jongs af aan met de juiste voeding, want als je later moet overschakelen is dit niet altijd gemakkelijk.
Hooi en gras mag aangevuld worden met allerlei groenten: witloof, wortels en het loof ervan, andijvie, sla, kool, peterselie, radijs, broccoli, komkommer … Dit kan aangevuld worden met paardenbloemen, jonge twijgjes en blaadjes of de bast van bomen.
Als extra mag er wat fruit gegeven worden zoals appel, peer, appelsien, maar overdrijf hiermee niet of ze krijgen te veel suikers naar binnen.
Als allerlaatste komen de korrels. Heel vaak horen we dat dit hun hoofdmaaltijd is. Maar een soeplepel per dag is méér dan genoeg. Jammergenoeg bestaan hierrond veel misverstanden.
fremar