waarom eet mijn hamster zijn jongen op?

hoi ik heb een vrouwtjes hamster ze eet haar jongen op na dat de jongen beginnen te kruipen waarom doet ze dat ik geef haar wel goeie hamster voeding met vlees erin ????

6 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
6 jaar geleden
Stress? Het mannetje zit apart? Je laat haar met rust, en je gaat niet steeds kijken? Je blijft van de jonkies af? Ze heeft een fijn nestholletje?
yuc
6 jaar geleden
man zat deze keer wel erbij maar vorige keer zat hij niet maar toen heeft ze al haar jongen toch weer opgegeten ik kom niet aan de jongen laat ze met rust ik gaf ook nest matriaal ze graaft een kuiltje in het zaagsel en daar zaten haar jonkies wat ze dicht maakt met het nest matriaal

Antwoorden (1)

Er zijn een aantal oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat een hamster haar jongen opeet. Meestal kun je er weinig tegen doen.
- Het kan zijn dat ze te weinig eiwitten heeft binnengekregen, en dus niet voldoende voedingsstoffen heeft om alle kleintjes te voeden.
- Als ze teveel stress heeft door een onrustige/rumoerige omgeving, warmte, of doordat ze te vaak wordt gestoord kan ze in paniek raken en jongen gaan opeten.
- Ook onervarenheid kan dit gevolg hebben.
- Verder kunnen de kleintjes ziek zijn of een afwijking hebben, of het zijn er teveel naar moeders zin. Ook dan zal ze de zwaksten ‘opruimen’.
- Ook als de moeder een ontstoken melkklier heeft, zal ze het aantal jongen reduceren. Niets aan doen, rust geven en het gaat vanzelf over (duurt een week of 2).

De hamstertjes weghalen bij de moeder is geen goede oplossing, aangezien ze nog teveel afhankelijk zijn van haar melk én haar opvoeding. Laat ze met rust en hoop dat het verder goed verloopt...
Amadea
6 jaar geleden
yuc
6 jaar geleden
oke dank u wel voor het info
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn hamster heeft vroeger ook zoiets dergelijks gedaan. Zij beet de pootjes af. Het resultaat was het zelfde, ze gingen dood.
Ik heb een grotere kooi gegeven omdat ik dacht dat ze met te veel op elkaar zaten. Of het zo was weet ik niet zeker, het hielp wel.
Natuurlijk weet ik niet of dit bij u ook het geval is