Cavia ringworm en alles is dicht, wat nu?

Hoi allemaal,
Ik weet dat ik de oplossing bij een dierenspecialist of dergelijke moet zoeken,
maar normaal doe ik dat ook.
Ik wou alleen vragen wat ik kan doen voor mijn cavia's die denk ik ringworm hebben.
Ben er net via kennis met baan in ziekenhuis achter gekomen dat ik het heb.
Ik heb dus zitten lezen en ik kan mijn dieren aansteken en mijn dieren mij.
Nu ben ik dus bang dat ze het hebben maar aangezien het Pasen is, is volgens mij alles dicht.
Weten jullie iets waar ik terecht kan, of kan ik zelf al iets doen?
Superbedankt alvast.
Ook namens de cavia's.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Erna55
6 jaar geleden
Je cavia's hebben het waarschijnlijk al een flinke tijd. Dan maakt 18 uur ook niets meer uit.
Morgenvroeg zijn de winkels weer open.
fremar
6 jaar geleden
bij het hanteren van een geïnfecteerde cavia is het noodzakelijk om wegwerphandschoenen dragen en grondig uw handen met zeep en warm water na gebruik.
Verder kan je zelf niets doen,enkel via dierenarts.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ga ajb naar een dierenarts, en zeker niet naar een dsz. Met schimmel wil je niet blijven modderen, en het is bijzonder hardnekkig. Morgenochtend ben je de eerste.

Het beste antwoord

Schimmel bij de cavia: Schimmel wordt ook wel ringworm genoemd.
Let op: Deze schimmel is ook besmettelijk voor mensen, heen en weer.

Dierenarts bellen.
Krijg je een bandje met telefoonnummer van de weekenddierenarts. Ga je naar toe , consult = weekendtarief , wordt bekeken onder de microscoop wat het precies is. Krijg je advies voor behandeling en medicatie, dat hebben ze ter plaatse in de praktijk. Pinpasje/geld meenemen.

Wat zie ik aan een cavia met schimmel?
Het geeft symptomen die lijken op schurft, namelijk kleine kale schilferige plekken. Deze zitten echter voornamelijk op de kop rond ogen, oren en neus en op de poten. Het kan zich uitbreiden over het hele lichaam. De cavia heeft er ook jeuk van. De diagnose wordt gesteld door het bekijken van een huidafkrabsel onder de microscoop en eventueel het inzetten van een schimmelkweek. Die kweek duurt ongeveer 10 dagen. Vaak wordt al de behandeling gestart als de symptomen heel duidelijk zijn.