Wat moet je doen als je kat je zomaar bijt of krabt?

Ik heb een volwassen kat uit het asiel gehaald, hij is nu een paar weken bij mij. Op zich gaat het heel goed en is het een heel lief beest, maar hij kan me soms zomaar krabben of bijten, zonder dat hij daarvoor signalen geeft. Ik vertrouw hem daardoor niet helemaal.
Wat kan ik het beste doen als dit gebeurt? Boos worden? Negeren? Weglopen?
Hoe leer ik hem dit af, want verder is het een superlieve kat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

een kat doet dat nooit zomaar.al kan je dat soms wel denken.maar verplaats je even in de kat.je bent je vertrouwde omgeving kwijt,alles is vreemd en alles komt te snel op je af.deze lieve kat geeft z'n grenzen aan.probeer een tijdje zoveel mogelijk tegen de kat te praten(jawel dat vinden ze echt fijn)en laat t lichamelijke contact helemaal van de kat afhangen.bouw een vertrouwens-band rustig op.één van mijn katten was ook aardig getraumatiseerd,maar dat is nu een super relaxte knuffel kat geworden,die nergens meer van schrikt.t duurde 3 maanden voordat ze wat relaxter was,en een jaar of 2 dat ze lekker languit rekte en ik over haar buikje mog aaien.maar nu vertrouwd ze me 1000%.omdat ze weet dat ik haar grenzen respecteer.dat is belangrijk voor een kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mijn katten hebben dat ook, zonder aanleiding een bijtje geven. Dit is meestal niet hard en ik zie het als een liefkozend iets.

Misschien heb ik soms nog wat geuren aan mijn handen die ze lekker vinden ruiken kan allemaal.

Het is in ieder geval NIKS om je kat niet te vertrouwen, dat is zoiets raars om te zeggen....

Als je het gedrag echt niet wil, zul je consequent moeten zijn door duidelijk NEE te verkopen met een strenge blik, dit moet je wel elke keer doen dan. Dan dringt het vanzelf door.

Ik denk zelf dat het liefkozende bijtjes zijn omdat de kat er geen aanleiding voor geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon een tik geven . simpelzat meteen na de daad anders snapt ie het niet.
13 jaar geleden
Ik denk dat je wel duidelijk moet zijn in je grenzen, het is voor hem een nieuwe situatie die hij moet leren kennen en daar horen sociale grenzen bij.
Je moet niet echt boos worden maar wel even streng zijn als er gebeten of gekrabd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een plantenspuit bij de hand houden en elke keer als hij bijt of krabt wat water op zijn neus spuiten. Katten hebben een gruwelijke hekel aan water.

Het is in ieder geval ook goed om te kijken of je binnen de afgelopen 7 jaar nog ingeënt bent tegen tetanus. Anders zou ik na een beet of krab zeker een tetanusinjectie halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kat komt ook uit het asiel en beet mij in het begin ook. Dat was eigenlijk meer tijdens het aaien als hij er genoeg van had. Heb je al eens contact opgenomen met het asiel en hun om raad gevraagd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meteen op de grond zetten (als hij op schoot zit), en verder straal negeren.
als je dit gedrag consequent negeert, zal het kwartje op een gegeven moment vallen.

verder zeg je dat hij geen signalen geeft, maar het is meer dat de signalen erg subtiel kunnen zijn.
bekijk je kat goed als je met hem bezig bent.
een miniem trillinkje van de staartpunt, het licht bewegen van de oortjes, vergrootte pupillen, het zijn signalen om op de houden met wat je aan het doen was.
de emoties zijn te hoog opgelopen bij je beestje, en hij moet even tot bedaren komen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, ik mag nog geen punten geven, maar anders kreeg je een +.
Rieneke1
13 jaar geleden
graag gedaan hoor! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kat deed dat toen ik hem pas had ook. was gewoon omdat we nog aan elkaar moesten wennen, en ik haar dan niet verstaan had. negeren of straffen hoefde niet, ze sprong snel van me weg, en was daarna eigenlijk zelf verbaasd wat er mis gegaan was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor ons rieneke