Hoe is mijn kat overleden?

Ik heb gisteren mijn kat dood aangetroffen bij mijn thuis. Hij lag op zijn zij, hij had vuile pootjes, zijn ogen wijd open, uit zijn bek hing zijn tong, en de onderkant van zijn hoofd was helemaal nat. Voor de rest was er niets nat.

Het was een grote shock voor ons, omdat hij terug aan de betere hand was. Hij was al wel wat ouder (15 jaar ongeveer), en hij had al wel wat gezondheidsproblemen.
Ik wil vooral achterhalen hoe hij gestorven is en wat er gebeurd is, zo heb ik een manier om het beter te verwerken.

Moesten jullie hetzelfde hebben meegemaakt, of weten wat de oorzaak is. Dan hoor ik het graag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.7K
Antoni
6 jaar geleden
Wat voor vuil zat er aan zijn pootjes?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het leek op modder, er waren ook nergens sporen van overgeefsel. Enke een natte plek aan de onderkant van zijn hoofd. Eerder doorweekt zelfs.
Antoni
6 jaar geleden
Kan hij naar buiten zijn geweest en bij een sloot ongezond slootwater hebben gedronken?
Erna55
6 jaar geleden
Gewoon door ouderdom. Een kat wordt gemiddeld 14 jaar oud. Deze kat was hoogbejaard en had gezondheidsproblemen.
Antoni
6 jaar geleden
Daarmee zijn zijn vuile pootjes en zijn natte hoofd nog niet verklaard, @Erna55!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar kom je met zo weinig details denk ik niet achter. Verdrinking? Ergens in vastgezeten, water binnen gekregen (in de longen) en uiteindelijk weer losgekomen, is dat een mogelijkheid? Bij verdrinking kan het overlijden later gebeuren, ook als een dier (of mens) nog in levende toestand uit het water komt (gehaald wordt). Komt er teveel zoet water in het systeem (opgenomen door de longen), dan gaan er veel rode bloedcellen kapot. Aangezien jouw kat niet helemaal nat was, zal die dus niet in het water gevallen zijn, maar mogelijk wel met met de snuit onder water. Het is naar om aan opzet te denken, en heel waarschijnlijk lijkt het ook niet, want je houdt een kat niet zomaar even vast. Verdrinking is wel vast te stellen achteraf, maar daar zul je voor naar een dierenarts moeten. Sectie dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We hebben in onze tuin een zwemvijver, waar hij wel regelmatig in viel.. maar lijkt het niet sterk dat hij hier is ingevallen, eruit geklommen en dan terug naar binnen is gekomen? Want het was idd wel echt zijn hoofd dat alleen heel nat was, kan het misschien kwijl zijn? Ik weet dat het waarschijnlijk aan ouderdom ligt, maar vond het zo naar om hem daar te zien liggen. En als iemand dit ook heeft meegemaakt en herkend dat ie daar wat meer informatie of kennis over kan geven. De achterdeur was ook op slot, dus ik denk dat hij niet meer buiten kan geweest zijn. Allesinds bedankt voor de reacties, geeft mij al een andere inkijk op wat er met hem gebeurd kan zijn.
Antoni
6 jaar geleden
Ik dacht eerder aan blauwalg of iets vergelijkbaars in het water dan aan verdrinking. Als hij aan de waterkant heeft gedronken zou dat de natte onderkant van zijn hoofd en zijn vuile pootjes kunnen verklaren.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik begrijp dat je met vragen zit, maar het blijft gissen. Wat had hij precies voor gezondheidsproblemen? Kunnen die hem fataal zijn geworden? Je kan alleen nog achteraf zien dat een kat is aangereden: omdat ze zich schrap zetten op het wegdek zie je later gescheurde en afgebroken nagels.
dudemeister
6 jaar geleden
je kan ook bij de dierenarts terechtvoor navraag. Je zei 15 jaar was ie.
Heb je daar dan geen bedrag voor over om te weten wat er loos was.

Antwoorden (1)

Zeker weten is niet mogelijk met zo weinig gegevens, maar wat je zegt (ook in de reakties):
- De kat is oud
- De kat had "gezondheidsproblemen"
- Vuile pootjes
- Nat aan de onderkant van het hoofd
- De kat zat binnen opgesloten

Dat van die vuile pootjes is wat vreemd in combinatie van het binnen opgesloten zijn. Was er voor het beestje wellicht tóch een manier om naar buiten en weer naar binnen te gaan ? Zo niet, dan moet de kat binnen ergens met haar pootjes in hebben gezeten (kattenbak/plantenbak/gootsteen/...) wellicht kun je daar nog een aanwijzing vinden.

Stervende dieren voelen zich zwak en proberen vaak bescherming te zoeken door zich te verstoppen. Vandaar dat je ze soms op de raarste plekken aantreft. Wellicht heeft je kat ook geprobeerd zo'n plekje te zoeken en is ze daarom met haar poten op plekken geweest waar ze anders nooit zou komen.

Een natte onderkant van het kopje... ik neem aan dat je rondom het bekje bedoeld. Dat zou kwijl kunnen zijn. Zeker in combinatie met de leeftijd doet mij dat aan een beroerte denken. Na een beroerte kan het beestje buiten westen geraakt zijn, maar nog niet overleden. Dat kan wat schuimbekken veroorzaken. Ook kan er zo vocht in de longen komen waardoor ze uiteindelijk is overleden.
Toen jullie thuis kwamen zijn de schuimbelletjes waarschijnlijk inmiddels geknapt en is alleen het vocht overgebleven. Vandaar dat je wellicht niet meteen aan schuimbekken hebt gedacht.

Nogmaals... het blijft gokken, zo op afstand, maar het lijkt mij een logische verklaring.
liveisgreat
6 jaar geleden
dit lijkt me een heel aannemelijke reden... goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor de verklaring, hier kan ik al wel mee verder :)