Wat is nou écht goed voer voor katten met huidproblemen?

Ik ben opzoek naar een goed merk kattenvoer wat speciaal gemaakt is voor katten met een gevoelige huid en huidproblemen. En ik bedoel dus niet alleen dat het goed is voor de huid van de kat maar ook gewoon goede ingrediënten. Hoog vleesgehalte, weinig suiker en zout etc.
Als ik op internet kijk dan zie ik van allerlei merken met ook allerlei positieve en soms negatieve beoordelingen. Op forums zegt de ene weer dit en spreekt de ander dat weer tegen. Ik vind het erg lastig. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn kat erg kieskeurig is. Als hij ook maar denkt dat ik iets door zijn eten heb gedaan, of het bakje is voor iets anders gebruikt een keer dan blieft "meneer" het al niet meer.
Kan iemand mij misschien met deze vraag helpen? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
7 jaar geleden
er zijn heel veel merken goed voer te krijgen. Ga eens naar een dierenspeciaalzaak en bestudeer de etiketten. Vraag proefzakjes van de merken die je aanstaan. Kijk ook eens of je kat vers lust, een eendagskuiken of muis bijvoorbeeld. En geef liever natvoer zonder toevoegingen dan brokken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rauw krijgt hij al regelmatig, kuikens en runderhart. En hij krijgt al altijd natvoer en ook brokken altijd ter beschikking. Maar ik heb nu olie voor hem voor zijn huid. Eerst heb ik Virbac Megaderm van de dierenarts geprobeerd, dat moet door het voer. Nou, echt Rieneke, hij draait zich om bij de eerste snuif en kijkt me echt aan van: en jij denkt dat ik dat ga eten? Hahaha! Zelfs 1 druppel gaat al niet en hij zou 10ml per dag moeten. Toen Virbac Allerderm pipetjes voor in de nek. Maar dat is zo een trauma met opdoen. Hij word dan doodsbang van me en blijft dagen weg, of onder het bed. Het is een asielkat (lang zitter) geweest en hij heeft zo zijn dingen die niet gaan.. Dus ik zoek een oplossing van voer waar al huid vitamines en olie in zit. Op de hoop dat hij het eet. Hij krapt regelmatig over zijn lijf en kop en heeft soms korstjes. Maar soms weer weken niks. We kunnen maar niks vinden, de arts en ik.
Bedankt voor je advies en ik ga dat zeker ook opvolgen.
amao
7 jaar geleden
Als een kat huidproblemen heeft, lijkt het me nogal handig dat je naar de dierenarts gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de kat het niet meer wil eten, dan heeft de kat geen honger.
Ik ben daar vrij stoïcijns in, als kattenliefhebber en als jarenlang opvanger van oude katten die vals en mishandeld zijn, alsmede zwerfkatten incidenteel.
Katten kunnen heel kieskeurig zijn, maar zet ze maar eens 2-3 dagen zonder eten, dan zijn ze niet meer zo kieskeurig. Het probleem is dat mensen katten behandelen alsof het mensen zijn en daar weet de industrie aardig op in te spelen.
Het natuurlijke voesel van een kat is muis. Okay, soms een vogeltje of jong konijntje tussendoor, maar toch voornamelijk muis. Een muis bestaat uit ingewanden, botten, hersenen, vel, haar, spierweefsel etc. Een muis heeft ook een maag en daarin zit voor 10-15% plantaardig half verteerd voedsel. Dat heeft de kat ook echt nodig.
Wat de huidallergie aangaat hebben de meeste katten wel last van vlooien en teken, daar zijn middeltjes voor aan te schaffen. Een voedsel-allergie komt zelden voor, mits het geen raskat is. Misvormde mormels met een stamboom zijn extreem gevoelig voor van alles en nog wat. Dat komt door inteelt, want mensen willen graag de kat perfectioneren.
Voor de huid is niets specifieks beschikbaar, voor bijv. schilklierproblemen wel, al is de werking erg beperkt. Zalfjes smeren wordt het ook niet. Probeer de kat gezond voer te geven en als je het aandurft ga dan Barfen (zelf voer maken op basis van kuikentjes en andere ingredienten die je door een gehaktmolen draait).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amao: lees even goed.
Rieneke1
7 jaar geleden
Mijn advies is czar te laten praten: dom en gevaarlijk advies, drie dikke minnen waard. Vreselijk zo'n kieskeurige kat, dat is helaas heel jong al fout gegaan, toen het kitten zelf begon te eten waarschijnlijk niet veelzijdig genoeg gevoerd. RC heeft voer met toevoegingen voor een gezonde huid, maar qua vleesgehalte en bewaarmiddelen zou ik RC nooit aanraden. Echter: dat is bedoeld voor een gezonde kat die qua huid een oppeppertje kan gebruiken. Jouw kat heeft zo te lezen last van voedselallergie. Als jouw DA niet weet hoe te handelen, vraag dan verwijzing naar een specialist, of ga iig naar een andere dierenarts. Dan is hypoallergeen dieet (of eliminatiedieet , maar dat is moeilijk met een kieskeurige kat) op z'n plaats.
amao
7 jaar geleden
Ik lees altijd goed, Manonnetje. Precies Rieneke, gewoon naar een specialist of een dierenarts.
Mocht je kat huidproblemen hebben, is het goed die oorzaak te achterhalen. Kan namelijk een verband hebben met nierproblemen, etc.
Dat weet je pas, als je naar de dierenarts gaat.
Daarnaast kan de dierenarts ook goede tips geven omtrent speciale voeding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat voor voer geef je nu? Veel kattenbrokken zitten veel graan en andere rotzooi waar een kat niet veel aan heeft, ik kan wel zeggen kijk naar hypoallergeen voer en bij ingredienten kijken of het begint met vleesproducten. Maar ik ben niet in de positie om te zeggen dat je kat een alleefie of iets dergelijks heeft daarvoor moet je ff bij de DA aan. @czar heeft gelijk met barfen lekker echt vlees voor je kat!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amao: er staat al dat hij onder behandeling is bij de arts.

Antwoorden (1)

Neem eens een kijkje naar Hill's Feline Sensitive Skin Adult Kattenvoer. Dit schijnen goede brokken te zijn en zeer tevreden recensies te vinden van baasjes met katten met huidproblemen.
Daarbij, kan je bij de kieskeurige kat ook altijd proberen om er een beetje olijfolie over de brokjes te doen. Of misschien een heel klein beetje vis of vlees er door roeren. Dan zou ik het toch niet laten staan!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.