Als zijn broer een genetische afwijking heeft mag ik dan fokken met mijn hond?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (3)

Daar is meer informatie en onderzoek voor nodig. Weet je zeker dat jouw hond geen drager is van deze afwijking (zonder er zelf last van te hebben). Ik ga er vanuit dat jij een teefje hebt? Ik zou dit dan toch goed informeren bij de rasvereniging. Mocht je toch gaan fokken en het zou blijken dat er pups zijn met deze afwijking dan moet je goed nadenken wat je dan gaat doen. Pups laten inslapen, fokverbod voor toekomstige eigenaar enz.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie of wat verbied de fok?
jodyenboyke
7 jaar geleden
Theod, niemand kan dit helaas verbieden. Maar het verstandigste is uiteraard om eerst voldoende te weten van de risico's en dan een verstandige keuze te maken om te zorgen dat er geen ongezonde pups geboren gaan worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom spreek je dan over een fokverbod als dat toch niet opgelegd kan worden?
jodyenboyke
7 jaar geleden
Dat zou je in de koopovereenkomst kunnen vastleggen of afspreken dat hond gecastreerd/gesteriliseerd wordt, ook met uitleg waarom.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt van alles in een koopovereenkomst plaatsen maar heeft dat enige juridische waarde of verplichting? Neen dus. Je hebt een artikel gekocht en je kunt er naar eigen goed dunken mee omgaan en zolang het dier niet mishandelt wordt kan niemand er tegen optreden.
Je mag ten allentijden fokken met de hond, er is geen wetgeving die dat verbied.

Bedenk wel dat, indien jouw hond ook die afwijking heeft, ze mogelijk niet in het stamboek worden opgenomen.

Neem ook mee dat de genetische afwijking voor gezondheidsproblemen kan zorgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat de wet hierin geen verboden kent, wil niet zeggen dat je jezelf niet een verbod kunt opleggen. Liefde voor een bepaald ras wil zeggen, dat je alles in het werk stelt om het ras gezond te houden. Als je dus niet weet of jouw hond eveneens lijdt aan de genetische afwijking, kan je dat laten checken bij de universiteitskliniek Utrecht. Diergeneeskundig laboratorium.

Nooit fokken met een hond die niet gezond is of een genetisch defect heeft.
Ivana
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
Dikke plus!
Ivana
7 jaar geleden
Mag ik de min even verklaard zien?
jodyenboyke
7 jaar geleden
Ivana: ach, je bent bemind :).
Snap het ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van mij een Plus+ Goed antwoord, niet ter compensatie.