Heeft het nog nut om mijn Agapornis te laten kortwieken?

Het is een koppeltje van een half jaar oud. Ze willen niet handtam worden. We worden wel wat relaxter,eten na wat aandringen uit mn hand,maar worden wild als ik 'zomaar' in de kooi kom. Zal het kortwieken helpen of is het zielig en heeft het geen zin?

Toegevoegd na 1 minuut:
We=ze

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K
Cryofiel
14 jaar geleden
Aha, dwergpapagaaien! Ik had echt even Ixquick nodig om er achter te komen wat een agapornis is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien had je het al gevonden, maar toch.. http://www.koppiekrauw.com
http://www.koppiekrauw.com/tam%20maken/frame-tam%20maken.htm

Antwoorden (3)

ik kan me voorstellen dat het averechts werkt.
mogelijk zal de vogel zich door het kortwieken alleen maar onzekerder en dus banger voelen.
ik zou de gok niet wagen.

Toegevoegd na 1 uur:
je doet niets aan de angst, die blijft in stand.
je beinvloedt alleen het vermogen tot reageren, en dat vergroot de angst.
Rieneke1
14 jaar geleden
Je krijgt een agapornis alleen echt tam, als je hem alléén houdt. Als je een koppel houdt, zullen ze nooit helemaal behoefte aan contact met de mens hebben. De mens is alleen een vervangende partner bij gebrek aan beter.

Kortwieken heeft voor tammer worden absoluut geen zin. Kortwieken doe je alleen als je kans hebt dat hij het raam uitvliegt.
Een aan één vleugel gekortwiekte vogel verliest zijn evenwicht en voelt zich verre van prettig. Aan twee vleugels gekortwiekt, zal hij weinig stijgkracht hebben, maar in een kooi gehouden vogels zijn dan minder in staat om op de stok te komen.

Bovendien moet je een gekortwiekte vogel bijhouden, omdat na de rui de pennen weer aangroeien, het moet dus telkens worden herhaald.

Ze zullen iets rustiger worden als je geen onverwachte bewegingen maakt en alles uiterst beheerst doet.

Om ze tam te krijgen had je ze na elkaar moeten kopen en afzonderlijk houden tot ze beiden tam waren, dat was de enige kans geweest op een tam koppel.
Ivana
14 jaar geleden
Ik heb zelf een Agapornis kortwieken zou ik niet doen, tam worden ze alleen als ze allen zijn.
Ik heb er een en die is handtam. Kortwieken heeft niks met handtam te maken. En ze moeten een beetje kunnen vliegen.