kun je een hond laten gehoorzamen, als je er niet bent?

Zeno is een enorm lieve, jonge, enthousiaste hond die we kregen toen hij plm. 8 maanden oud was, hij is nu 16 maanden. Hij heeft al diverse commando' s geleerd zoals Hier, Zit, Liggen, Op Je Plaats, en doet (doorgaans) ook zonder mankeren wat je vraagt...alleen kruipt hij als we niet in de kamer zijn, op de bank.
Zodra ik binnenkom zet ik een lage stem op en zeg rustig maar duidelijk: Foei Zeno, ga er af, op je plaats! Wat hij ook meteen doet. Hij weet donders goed dat hij niet op de bank mag en weet dat hij iets stouts heeft gedaan. Maar is er een manier (behalve van alles op de bank leggen) om te voorkomen dat hij 'stiekem' op de bank kruipt, als we er niet zijn? Soms constateer ik ook (bank is warm) dat hij er wel op gelegen heeft, maar ons blijkbaar hoorde aan komen en er al uit zichzelf af gegaan is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Bordensteker
8 jaar geleden
Als je stil zit of ligt, krijg je het gemakkelijker koud dan wanneer je beweegt. En het is tot nu toe wel een warme winter hier, maar Zeno woont bij Willem in Neo Chorio.
In zowat alle huizen geldt dat als er verwarming is, dat er dan over de vloer een relatief koude luchtstroom is naar de warmtebron toe. Dat kun je goed zien als je een brandend waxinelichtje op de vloer zet. Wij mensen hebben het dan ook vaak het eerste koud aan onze voeten en vooral enkels (net boven schoen of pantoffel). Een hond die op de bank wil liggen, doet dat wellicht vanwege de associatie met gezelschap, maar het zou ook best eens kunnen zijn vanwege de mindere statische kou en vooral afwezigheid van een koude luchtstroom. Een hond trekt nu eenmaal geen dekbed over zich heen als hij gaat liggen. Behalve met vloerverwarming is die kou op de vloer cq tocht niet echt op te lossen, maar zou het soms een goed idee kunnen zijn om de mand een stukje omhoog te brengen? Of één oude stoel met een dekentje erin aan te wijzen als warme ligplaats voor Zeno? Verder is er op het internet behoorlijk wat informatie te vinden over het (eventuele) koude-aspect, dus ik laat het hierbij.
jodyenboyke
8 jaar geleden
In de huidige opvoeding, voorkomen we gedrag wat we niet willen. Dus daar zou je maatregelen voor kunnen nemen.
De hond wil gewoon een lekker plekje, warm en waarbij je ook nog eens alles kan overzien, ik geef 'm geen ongelijk....

Het beste antwoord

Je kunt bovenstaand advies opvolgen, maar het bank-liggen heeft in dit geval wel een heel begrijpelijke oorzaak.
Als jullie afwezig zijn is de verantwoordelijkheid in de ogen van je hond aan hem overgedragen en zal hij zich min of meer verplicht voelen de huiskamer (of meer als je de deur naar de gang laat openstaan) te verdedigen en bewaken.
Sommige honden doen dat graag vanuit een hogere positie om zich meer mans te voelen.
Ik laat dat toe, omdat mijn hond zich daar prettiger bij voelt.
Het is jouw keus, maar je moet hier wel even bij stil staan.

Je zou een onderscheid kunnen aanbrengen, door een kleedje op de bank te leggen waar hij wel op mag liggen gedurende jullie afwezigheid en het te verwijderen als je huis bent.
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja een antwoord waar vooral de hond gelukkig mee gaat zijn en waar we wel iets mee kunnen :)
Ivana
8 jaar geleden
Willem, hier ben ik blij mee. Een hond is een levend wezen, dat je niet met een standaard procedure kunt opvoeden. Natuurlijk zijn er richtlijnen, maar evenzoveel keer kan je daarvan afwijken als de omstandigheden je doen inzien dat de aard/aanleg van de hond op een bepaald moment een andere aanpak vraagt. Het afwijken van, vereist dan wel inzicht in de aard en aanleg van je eigen hond en de honden'ziel' in het algemeen. Hoe meer je er over leest en je erin verdiept, hoe rijker je bent met de vriendschap van een hond en hoe meer je door het dier zal worden 'beloond' voor jouw inzet.
Bordensteker
8 jaar geleden
Zeno old duty,
William New Chore!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi
niks regeltjes... ervaring telt! Plus +

Andere antwoorden (1)

Ja, er ís een manier om je hond het bank-liggen af te leren. Het kost wel wat investering en geduld. Je kunt je hond met een webcam in de gaten houden en zodra hij op de bank wil gaan liggen laten schrikken. Dat schrikken kan door hem te roepen via op afstand bestuurde radio/versterker. Je hoeft er zelf niet ver voor weg te gaan, vanuit een aangrenzende kamer of ander vertrek is e.e.a. al te realiseren, als je hond maar het idee heeft dat hij alleen thuis is. Na een paar keer schrikken zal hij geen aanstalten meer maken om op de bank te gaan liggen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Jc54, dat lijkt me een zinnig idee en we gaan het proberen. Benieuwd wat voor suggesties er verder nog komen...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Plus !
Dit is een oude truc, maar hij werkt nog steeds :-)