Wat is de reden dat mijn kat een kuil graaft en daarna dichtmaakt als hij poept en plast?

Met zijn uitwepselen bakend hij zijn terretorium af. Waarom zou hij dan de uiwerpselen in een kuil stoppen? Dan ruik je het toch minder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (8)

dat doen honden ook dat doen ze om de andere te laten zien dit is mijn terein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een hond nog nooit een kuil zien graven voor z'n uitwerpselen, maarja de ene hond is de andere niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een heel zindelijke kat!!! Goed getraind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sporen voor de vijand wissen..best slim van ze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als katten in een groep leven kan alleen de baas het zich permitteren zijn ontlasting niet op te ruimen, andere katten moeten het opruimen anders krijgen ze ruzie met de dominante kat.
Jouw kat ziet je toch kennelijk als de baas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dominante katten bestaan niet, wel zelfverzekerde katten.
katten zijn geen kleine hondjes :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit gelezen over een Japanse bioloog die een groep van ruim 150 katten in een pakhuis bestudeerde en sommige van zijn bevindingen verbaasden me oprecht; soms lijken katten toch een beetje meer op honden dan je zou denken :)
Rieneke1
14 jaar geleden
katten zijn idd niet de solitaire dieren waar ze vaak voor worden aangezien, en bovendien is het prima mogelijk ze dingen aan te leren.
maar rangorde en dominantie speelt absoluut niet bij katten.
zo kennen ze bijvoorbeeld geen enkel onderwerpingsgebaar, zoals honden die wel kennen.
ik had dat onderzoek graag gelezen trouwens :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er alleen wat bevindingen uit gelezen in een krantenartikel, bovendien is het misschien wel 30 jaar geleden, dus te diep weggezakt om daar nog stellige beweringen over te doen.
Ik ben het met je eens dat zo'n onderwerpingsgebaar niet bestaat; ze opereren niet in groepen dus is ook zo'n sociale structuur als bij honden niet nodig.
Ik ben er niet zeker van.
Rieneke1
14 jaar geleden
in sommige omstandigheden, afhankelijk van het voedselaanbod, vormen katten wel degelijk groepen hoor.
zo heb je groepen vrouwtjes met jongen, en vrijgezellengroepen voor jonge katers.
katten hebben zeer complexe methodes om confrontaties uit te weg te gaan.
is zo'n confrontatie onontkoombaar, dan zal de kat vechten of vluchten, een tussenweg is er niet.
er zijn twee mogeljkheden: het kan zijn dat je kat een timide exemplaar is, die liever niet de aandacht op zich vestigt.
mogelijkheid twee is dat jij vanuit je huis ziet dat de kat alles begraaft, maar dat hij het twee tuinen verderop wel open en bloot laat liggen.
katten markeren namelijk alleen aan de randen van hun territorium, zie het als grenspaaltjes.
in het hart van hun territorium begraven ze hun ontlasting wel degelijk.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Leuk om te weten.Van buiten en "grenspaaltjes" weet ik niks. Mijn kat komt naar binnen als hij wat kwijt moet. De buren vinden dat erg prettig.
Bedankt weer. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kan ik me wel in vinden +
Nee, ze doen dat juist om hun woonplek (aanwezigheid) te verbergen... Het gaat dan om minder dominante katten. Dominante katten sproeien wel om hun territorium af te bakenen...en graven vaak hun drolletjes ook niet onder...
Dan zie je een polletje planten met daarop keurig een drol gedrapeerd...
Jouw kat is dus niet erg dominant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze doen dit omdat het hun gebied is maar vooral voor de hygienne... het zijn best wel propere dieren...honden bedekken hun ontlasting ook door met de achterpoten zand of waar het ook is de ontlasting proberen te verstoppen...alleen ja dat lukt niet altijd bij ze zoals bij een kat
Bronnen: