Wat is dit voor visje?

Mijn vijver met koi's leeggemaakt en ze verkocht. Er zaten koi's in en enkele Goudwindes. Bij het schoonmaken trof ik drie visjes aan die ik niet thuis kan brengen. Ze hebben heel veel weg van goudvissen (zonder de kleur), alleen de ogen kloppen niet met die van een goudvis. De vijver heb ik destijds niet zelf aangelegd, dus het zijn visjes die uit kuit aan de vogels van poten erin zijn gekomen of de vorige eigenaar heeft er iets in uit gezet?

Toegevoegd na 2 minuten:
Zijn ongeveer 4 à 5 cm lang

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Dit is een gewone goudvis.
Er zijn een aantal oorzaken te noemen wat het uiterlijk van deze vis kan verklaren.
Door gebrek aan het juiste voer kan de vis zich iets minder ontwikkeld hebben dan in een aquarium met voldoende voer. De kleur van de schubben levert dan in. D.w.z. dat het lichaam van de vis de energie gebruikt voor het skelet en de organen. De kleur is dan minder van belang voor een sterk gestel.
De kleur kan zo apart zijn doordat de ouders dit hebben meegegeven.
Het komt ook weleens voor dat 2 soorten zich kruisen met het gevolg een nakomeling die er uitziet zoals (een van) de grootouders.
Maar wat waarschijnlijker is: door inteelt kan de kleur van de vis verminderen. Wanneer de ouderdieren te nauw verwant zijn (broer en zus) kunnen afwijkingen ontstaan die het uiterlijk beïnvloeden. Wanneer je deze vissen hun gang laat gaan heb je kans op meer afwijkingen. (Om dit te voorkomen zou je enkele exemplaren kunnen vangen (en weggeven) en nieuwe vissen bij kunnen zetten. Dit voorkomt in ieder geval meerdere afwijkingen in de toekomst. )
Stel dat je deze vis met voer en een betere huisvesting zou vertroetelen, is het nog maar de vraag of de kleur van de schubben veranderd.
Je zou een deskundige van goudvissen (of karperachtigen, want dat is het eigenlijk) om raad kunnen vragen. Wellicht weten zij wat er precies aan de hand kan zijn door eigen ervaringen.
Vooralsnog is het heel lastig na te gaan wat precies de reden is van dit aparte uiterlijk.
Het is niet onwaarschijnlijk, maar wel heel ver gezocht dat bijv. een reiger ergens aan bevruchte eitjes gekomen is. Een reiger voert weleens vissen met zelf verkregen aas om andere, grotere prooien (meestal vis) te kunnen vangen. Meestal heeft hij zijn aas al in zijn maag (reigers hebben geen krop zoals bijv. een kip) gehad (om het te vervoeren) en braakt de inhoud uit om het te kunnen gaan gebruiken. Daarbij hebben visseneitjes te weinig overlevingskansen vanwege het maagzuur.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar een kruising van goudvis met goudwinde lijkt me onwaarschijnlijk. Goudwindes en goudvissen hebben nl. heel ander gedrag. Er zijn nl. ook goudvissen met het langgerekte uiterlijk van de goudwinde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in elk geval de eerste ziet eruit als een gewone goudvis, de tweede heeft wat andere ogen en lijf.

ik denk dat de eerste een komeetvis is ( een variant van de gewone goudvis, een ondersoort dus, met langere vinnen )

als de tweede er net zo uit ziet als de eerste kan je gewoon aannemen dat het dezelfde soort is, gewoon allemaal goudvis.