kan een paard sterven door uitputting, en hoe?

ik ben een boek aan het schrijven, en heb wel eens gehoord/ gelezen dat in de middeleeuwen koeriers van belangrijke berichten een paard letterlijk dood konden rijden, maar weet iemand of dat daadwerkelijk zo is, of zal hij stoppen?
En als dit het geval is, wat is dan de medische reden, begeeft het hart het dan? of sterft het door uitdroging (zweten).
Is het paard dan op slag dood, of duurt het langer totdat het sterf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Oververhitting lijkt me.
http://www.welshinfo.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=61:gevarenoververhitting&catid=39:welzijnvoeding
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@maurits, hier een kort antwoord op jouw bijvoeging,
neen men reed niet tot het paard erbij neerviel, men wisselde op tijd het paard, om snelheid te kunnen houden.
Van een dood paard moet je namelijk afstappen, daar kom je niet ver mee (oude Indianenwijsheid)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door de eeuwen heen:
http://www.roemeensepaardeninnood.nl/en/blog/42-blog/268-januari-2013-paardenleed-door-de-eeuwen-heen.html

Het beste antwoord

Een renpaard haalt op de renbaan ongeveer 70 km/h maar dat houdt het niet lang vol. De snelheid die een koerierspaard haalde zal gemiddeld 30 km/h geweest zijn afhankelijk van de wegen en die waren in die tijd niet zo keurig.Als de koerier zijn paard letterlijk doodgereden zou hebben is dat een zeer onverstandig besluit geweest. Het ging juist om snelheid en een paard was kostbaar.Wilde je snelheid houden dan moest je het paard bijtijds inruilen voor een vers paard. Helaas waren er toen ook meer mensen met paarden dan paardenmensen. Je kunt een paard altijd berijden en opzwepen tot het er letterlijk dood bij neervalt.
Een paard kan ook sterven aan een hersenbloeding, binnen een halve minuut kan het afgelopen zijn.
Als je een paard over de dorst heenrijdt en het door uitputting niet meer wil drinken zal het sterven door uitdroging.
Zie ook de website die @Rieneke hierboven bij reacties heeft geplaatst.
http://www.welshinfo.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=61:gevarenoververhitting&catid=39:welzijnvoeding
Je kunt een paard naar de bron voeren, maar het niet dwingen te drinken.
Bij Colitis-X treedt plotseling diarree (waterdun) op. Het paard heeft koorts, is suf en kan in shock raken waarbij ondertemperatuur kan optreden.Ook bij het direct toedienen van infusen en medicijnen sterven ze vaak toch nog binnen een paar dagen, soms zelfs binnen enkele uren.

Nu nog een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen. Dikwijls hoor je verslaggevers zeggen of lees je in kranten dat een paard tijdens de wedstrijd is overleden n.a.v. een hartaanval.

Paarden kunnen géén hartaanval krijgen !!
Bij een hartaanval of een hartinfarct wordt de bloedtoevoer door de vernauwingen van de kransslagader afgesloten. Het weefsel dat van de bloedtoevoer wordt afgesloten, sterft af. Dat komt bij een paard niet voor. Bij paarden kan wel een slagader naar de darm verstopt raken, maar dat is een infarctkoliek.
Kleine infarctkolieken kan een paard overleven. Als een groter deel van de darm afsterft, en er volgt koliek dient het paard gelijk uit zijn lijden verlost te worden.

Paarden kunnen wel een hartstilstánd krijgen.
Bij een hartstilstand trillen de hartkamers snel en chaotisch. Het hart pompt geen bloed meer rond, met de dood tot gevolg. Theoretisch is alles mogelijk, maar een paard reanimeren in de praktijk zal mij niet lukken. Bij een paard moet je er voor de borstcompressie minstens met twee man op staan springen. Aan beademing kom je niet eens toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een heel duidelijk antwoord. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 (brrr... zie plots weer de beelden van Hickstead voor me)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een hartstilstand komt bij paarden veel voor, zowel bij jonge als bejaarde. Ook bij paarden die gewoon in de wei lopen of 's-nachts in de box. Zonder enige waarschuwing valt het paard om, vertoont nog wat reflexen (schokken) en het is afgelopen.
Als men een boek wil schrijven over wat er allemaal gaande is in de paardenwereld en hoe een paard in elkaar zou kunnen zitten, dan moet je er minstens van jongs af aan inzitten, grote kans dat je dan nog "niets" weet.
De renbanen (ken er genoeg) laat ik buiten beschouwing, heeft alles met geld en roem maar niets met sport te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt. Zelf bij regionale wedstrijden komt het voor dat men aan het kl*ten is met middeltjes. (heb pony´s en paarden gehad 'vreuger' en ze uitgebracht in de sport. ging op rijles toen ik 5 was (toen mocht dat nog, en heb de laatste verkocht toen ik zelf moest 'veulenen' ;-) Daarna speelde mijn scoliose zodanig op dat ik de sport niet meer opgepakt. WIl verder komen met een paard, dus een dier waar iedereen op zit te karren is voor mij niks)
Daarna heb ik de menpaarden getraind van een kennis een paar farms verderop, tot ik erachter kwam dat ze een kreupel dier inspoten met een pijnstillend goedje zodat het arme dier de wedstrijd vol kon houden zonder te kreupelen. Ennieweejs, Mochten mensen niet geloven dat het op de renbaan echt extreem is, dan hier een filmpje (springsport is overigens ook niet uit te vagen)
Overigens heb groene paarden naar de ZZ-Z dressuur zien gaan die echt niet enkel zo gespierd waren door het dressuurmatig rijden en de training)
Er wordt zo vreselijk veel gerotzooid met die dieren (ook met papieren, maar dat terzijde)
Het wereldje is zo romantisch niet. (kippenvel als ik terugdenkt, bah!!) https://www.youtube.com/watch?v=9TJVA2lwW4A Een gezond paard valt niet zomaar dood neer, en juist in de takken vd sport op hoog niveau komt het idd vaak voor. TE vaak. (kotsverwerkkend, en diep triest. Dit heeft niks met sport te maken, of met liefde voor het dier) Snap ook niet dat de dieren niet op EPO, painkillers en andere middelen worden getest. Maar goed, money rules en dat is hoe dan ook de prio.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hartstilstand bij paarden komt echt in alle lagen voor. Een aderbreuk kan ook altijd gebeuren. Net als bij de mensen, die worden ook niet allemaal 100jaar.
Gebeurt het zoals in Verona toentertijd, heeft iedereen, juist degenen die nog geen paard van een krentenbrood kunnen onderscheiden, een mening. Deze reacties kan @maurits1 allemaal goed voor zijn eventuele boek gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar mijn idee wordt er al snel een hartstilstand toegeschreven als er een paard neervalt en overlijd.
Scheuren van aorta komt id ook voor. Om daadwerkelijk de oorzaak van een echte harsstilstand te achterhalen zou men eigenlijk bloedonderzoek moeten doen.
Het gebruik van bepaalde middelen icm met inspanning en stress kunnen wel degelijk een triggernde werking hebben. Zo riep men in de media ook dat Hickstead een hartaanval/hartstilstand had, terwijl het een gescheurde aorta betrof. Het kan idd in alle lagen voorkomen (net als het overlijden aan een maagbloeding bv) maar het blijft opvallend dat op hoog niveau een hartstilstand relatief vaker voorkomt, en het gebruik van EPO het risico op hartfalen wel degelijk vergroot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt en zeer duidelijk, kan ik zeker iets mee.

Andere antwoorden (2)

Er zijn paarden door uitputting overleden tijdens wedstrijden.

Een interessant artikel :
OVERLIJDEN PAARD OP DE WEDSTRIJD
Gelukkig komt het niet vaak voor dat een paard overlijdt tijdens een KNHS-evenement. En omdat we graag meer inzicht willen in het aantal paarden dat overlijdt, maar vooral ook willen weten wat de oorzaak was, is in het Algemeen Wedstrijdreglement opgenomen dat op elk paard dat tijdens een KNHS evenement overlijdt sectie moet worden uitgevoerd door de Gezondheidsdienst voor Dieren.”

Niet nieuw
De maatregel is niet nieuw. Een dergelijke afspraak staat al enkele jaren in de reglementen. In het wedstrijdreglement staat ook het semafoonnummer van de Gezondheidsdienst voor Dieren, waar het overlijden van een paard gemeld moet worden. Het is heel belangrijk dat wedstrijdorganisaties en officials daarvan op de hoogte zijn. Wij hopen door deze maatregel meer inzicht te krijgen in het aantal paarden dat overlijdt en de oorzaak daarvan. En wellicht komt er wel iets uit, waardoor dergelijke ongevallen misschien in de toekomst te voorkomen zijn.

Ik denk dat je bij KNHS kunt opvragen wat de exacte doodsoorzaken waren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een Amerikaans toppaard is gisteren dood neergevallen, luttele minuten nadat hij een belangrijke wedstrijd had gewonnen en daarmee 90.000 dollar had verdiend.

Arcadius bezweek aan een hartaanval, schrijft de Huffington Post. Toch zouden er tijdens de steeple-chasewedstrijd van zo'n 5 kilometer geen voortekenen zijn geweest van het naderend onheil. "Arcadius rende een prima race. Het is niet zo dat de jockey hem te ver heeft opgezweept", zei de trainer na afloop.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Proest @HarryBiesenbro. 'exploderen' Los van het feit dat een jockey alles uit het paard wil halen (opzwepen tot de max) lijkt het me niet aan de trainer om een dergelijke conclusie te trekken.
Er gaat een hoop geld om dat wereldje, en een dergelijke uitspraak kan mogelijk meer te maken hebben om het imago van de trainer/renstal na een dergelijk voorval. Het klinkt nog net niet als 'En hij deed nog wel rustig aan!'' ;-) Trainer weet vast wel dat een paar zich wel degelijk letterlijk dood kan lopen omdat het zijn bereider blijft gehoorzamen tot het bittere eind. Ik hoop dat ie trots is op zijn prijzengeld (maar niet heus)
Als ie even zo door blijft sparen heeft ie de hoef, kogel en de koot van een nieuw toppaard wellicht al bij elkaar. @Erna55
De kNSH is een overkoepelende organisatie.
Je kan hier geen uitslag van een sectierapport opvragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paarden sterven niet tijdens spring- of dressuurwedstrijden door uitputting. Daar gaat een lange tijd aan vooraf. Dan had het paard kort daarvoor niet eens de ring in kunnen lopen.
Hooguit in China vooraf tijdens de training en tijdens de wedstrijd van het paardenfestival in China. Is buiten China totaal onbekend.
elk dier kan sterven van uitputting, net als een mens.

vergelijk het bv met het sterven van een mens in een concentratiekamp. de ene stort neer, ondervoed, uitgedroogd en sterft, de andere ligt te lellepoten, en weer een ander valt dood neer tijdens het werk aan een hartstilstand, en een ander paard raak in shock en glijdt daaruit langzaam (of snel) de dood in.

het is wellicht een heel grof en beladen voorbeeld, maar net als bij mensen is er niet een enkele manier of een paar simpele medische oorzaken waardoor het paard sterft van uitputting.

overigens kan een paard tussen de 15 en 20 liter vocht uitzweten op bij forse inspanning. bij warm weer kan een paard zelf oververhit raken (zonnesteek) en enkel hieraan al overlijden als er niet tijdig mineralen en vocht toegediend worden.
in het bijzonder bij de endurance houdt men oververhitting dan ook scherp in de gaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alle mineralen moet men toedienen om uitdroging te voorkomen. Een mix van de elektrolyten Calcium, Kalium, Natrium en Chloride is het beste. Als je elektrolyten toedient moet het altijd in combinatie met water gebeuren. Niet door middel van die pasta's. Vindt men het gek dat het paard zieker wordt. Er is zoveel eigenwijze onkunde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yeps.
Vraag is echter of de vraagsteller wat kan met deze info, en of het antwoord niet enorm lang gaat worden wil alles tot in detail benoemd worden.