Oren plat achterover, blazen, de haren midden op de rug/nek overeind, diep klagend gehuil, bolle rug, dikke staart, rauw gemiauw waarbij je hun tanden kunt zien, ingedoken lichaamshouding alsof ze en klap verwachten waarbij ze strak kijken naar de belager.

Meestal zijn niet alle tekenen aanwezig.

Zie de videocompilatie

Toegevoegd na 11 uur:
Staart heen er weer bewegen.
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat een trieste filmpjes :(
Wat je hier steeds weer ziet is pure angst-agressie. Ik wilde op reactie drukken, maar gaf je per ongeluk een min, sorry daarvoor!
Ik compenseer je elders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen de kat in het keukenkastje had de volledige aandacht van mijn eigen kat, hij kwam er zelfs voor naar beneden.
nummer 2 leek inderdaad bang en de witte in de kooi ook.
De rest had ruimte zat om te vluchten, dus "steeds weer angst-agressie" lijkt mij een beetje overdreven.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ruimte om te vluchten zegt niet altijd alles. Soms zijn katten, hoewel ze conflicten mijden, dat stadium voorbij.
Aan de lichaamstaal zie je echter dat angst de overheersende emotie is.

Andere antwoorden (3)

Als een kat kwaad is maakt hij/zij zich groot (hoge rug) en begint te blazen.
9 jaar geleden
Wat versta je precies onder "kwaad"?

Een kat kan flink geïrriteerd zijn, of zelfs agressief.
Agressie kan weer onderverdeeld worden in zelfverzekerde agressie of angst-agressie.

Als je bedoelt dat een kat zwaar pissig is en klaar om aan te vallen, zonder dat hij bang is, dan zie je het volgende: Grote pupiilen, staren, vocalisaties , opgezette vacht, in elkaar gedoken houding waarbij het achterlichaam iets hoger staat, staart bij basis omhoogstaand in een bocht met de punt naar beneden.

Bij een kat die zwaar geïrriteerd is zie je grote pupillen, oren die beweeglijk zijn, trekkingen over de vacht, en een beweeglijke staart, beginnend met een trillend staartpuntje, wat uitloopt in flink gezwiep.
Rieneke1
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Goed om die verschillende boosheden te onderscheiden
Het breed heen en weer zwaaien met de staart duidt er op dat de kat geïrriteerd is. Als de kat bijvoorbeeld van mening is dat hij nu wel genoeg aangehaald is, kan hij ongeduldig met zijn staart gaan zwaaien.

Als katten erg geïrriteerd raken, gaan ze sneller, vanaf de basis van de staart, met hun staart zwaaien. Een duidelijk en bedreigend signaal. In het algemeen werkt het zo: Hoe groter en sneller de zwaaibeweging, hoe geïrriteerder de kat. Katten gebruiken deze zichtbare lichaamstaal als een manier om een directe confrontatie met andere katten (en met u) uit de weg te gaan. Mocht een kat toch betrokken raken bij een directe confrontatie, dan zal hun staart met wijduitstaande haren rechtop gaan staan en zullen zij hun lichaam opzij draaien om groter te lijken

Katten maken vrijwel alleen gebruik van lichaamstaal om te communiceren. Als je hier op let, zal je veel beter in staat zijn om te begrijpen hoe je kat zich voelt. Door goed te letten op de lichaamstaal van je kat, kan je soms zelfs zijn om zijn gedrag voorspellen.