Mij kat bedekt zijn ogen met zijn poot, is dit normaal? en waarom doet hij dit?

Vaak legt mijn kater zijn voor poot over zijn ogen en dan gaat hij slapen.
Kan het zijn dat hij hooft pijn heeft of zo iets?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
35.8K
Ivana
9 jaar geleden
Zo slaapt mijn hond ook. Ieder beest heeft zijn eigen manier om zich te verbergen voor zijn rust.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hij doet dit niet altijd. Vandaar dat het meer kijkt als of hij het doet omdat hij ergens last van heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onze poes doet dat ook. Wij zeggen altijd dat ze zich dan wil verstoppen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
onze kat verstopt haar neusje het liefst in mijn elleboog en gaat dan slapen

Het beste antwoord

Er zijn 3 redenen waarom een kat dit doet.

1. Poot duidelijk over de ogen: hij vindt het te licht. Net als mensen die overdag, of in een wat te lichte ruimte, een dutje willen doen legt hij zijn poot over haar ogen. Wij mensen zetten een zonnebril op of leggen een krantje over onze ogen tegen het felle licht.
Kijk eens of hij het ook doet als je zo'n piramideachtige mand voor hem koopt. Hoewel een doos op zijn zijkant, die je van het licht afzet, ook kan voldoen.
2. Wanneer een kat zijn poot met het harige deel (of nog grappiger: de staart) over zijn neus legt kan het zijn dat de lucht om in te ademen te koud is. Mensen duiken weleens met tot de neus in hun kraag met sjaal in de winter. Dit heeft dezelfde functie.
3. Een neus heeft tijdens het slapen de neiging wat uit te drogen. Omdat een kat zweet door zijn voetzolen reguleert hij met dit zweet de vochthuishouding van de huid van zijn neus.

Het ziet er natuurlijk schattig en knus uit. Maar een kat is een heel slim dier. Hij doet zelden iets zonder gegronde reden. Ook slapen (en slaapplaatsen kiezen), en slaaphoudingen zijn persoonlijk bepaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, ieder dier heeft zo z'n persoonlijke eigenaardigheden, ook qua slaaphouding.
Als je kat levendig is en goed eet, dan zou ik me geen zorgen maken.
Een kat die hoofdpijn heeft, zal zich eerder terugtrekken, en meer dan normaal slapen.
Bepaalde houdingen kunnen wel een indicatie zijn voor pijn, maar dat betreft dan eerder buik- of rugpijn.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke nou bedankt voor jullie antwoord. het ziet er wel heel schattig uit, dus daar kan ik nu met een gerust hart van genieten :)
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja hoor, geniet maar van je moppie! :)
Mijn ervaring (nu mijn vierde kat die zo op de stoel ligt) is dat (bijna) alle katten dat doen. Het is een slaaphouding en een manier om rust af te bakenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is zeer normaal! bepaalde katten hebben zo een ritueel. bijvoorbeeld: eerst de slaapplaats onderzoeken, of eerst gapen. het kan allemaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn kat doet dat ook vaak. Hij legt één poot (soms twee) over zijn ogen of draait zo dat zijn gezicht tegen het dekentje aan ligt waar hij op ligt. Als hij op schoot ligt wil hij zijn gezicht vaak verstoppen in mijn hand. Heel lief. Als dat lukt dan valt hij in een diepe slaap. Ik denk dat hij zich dan veilig voelt. Het lijkt er denk ik op dat hij tegen een andere kat aan ligt. Mijn kat slaapt op schoot nog het liefst onder mijn trui of een dekentje.