Moederkonijnen staat babykonijn af, waarom?

De titel geeft niet echt weer wat er aan de hand is. Maar ik heb precies 8 dagen geleden een klein nestje van konijnen gekregen, dit waren er 7. De eerste nacht helaas 4 gestorven.. Nu heb ik er nog 3 over. 2 van de 3 babykonijntjes krijgen genoeg moeder melk. De buikjes zijn mooi rond, de konijntjes zijn mooi schoon. De andere werd ook goed verzorgd tot vandaag. Ik heb hem vanochtend helemaal uitgedroogd gevonden. Geprobeerd melk (speciale melk) bij te voeren. Hij heeft misschien 0,5 ml gehad en toen draaide het konijntje zijn hoofdje weg. Vervolgens las ik ergens dat lauwwarm water ook zou helpen. Maar hiervan heeft hij een klein druppeltje binnen gekregen en meer niet. Dan wordt het hoofdje Weer weg gedraaid en gaat hij verder slapen. Hij is ook erg vies. (Kon de foto niet uploaden) Hij was gisteren nog helemaal wit. Ook is er een stukje haar uit, en zie je dus een klein zwart vlekje alsof het er uit is gebeten. Moederkonijn rent meteen weg als ik ook maar met de kleine in de buurt kom. ( Ik dacht misschien wil moederkonijn de kleine aflikken of melk geven). Dus ik ben hopeloos, ik wil zo graag dat mijn kleine rakker het overleeft want ik ben helemaal verliefd. Heeft iemand tips hoe ik hem bij kan voeren en waarom moeder nu in een keer het konijntje afstaat? Ik heb het konijntje overigens wel al wat vaker aangeraakt en toen ging ze ook gewoon door met voeden, dus ik snap er helemaal niets van.. hulp graag!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik vrees dat het niet gaat lukken de kleine in leven te houden, de moeder stoot het jong niet voor niets af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry maar ik vroeg om hulp. Ik ga er alles aan doen om het proberen in leven te houden. Aan dit antwoord heb ik vrij weinig
Rieneke1
9 jaar geleden
Het is ook geen antwoord, maar een reactie. Ik begrijp dat je dit liever niet wil horen, ik zeg het alleen om je een teleurstelling te besparen.
Moederdieren hebben vaak haarfijn in de gaten dat er iets niet klopt met de kleine, terwijl wij mensen dat niet zien.
Vervolgens stoppen ze er geen energie meer in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou met een poppespeentje of iets anders wat niet zo groot is kunnen dwangvoeren. http://www.hetkonijn.nl/konijninfo/gezondheid/dwangvoeren.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou kunnen proberen je geur zo min mogelijk aan het jong te geven, als deze niet meer naar de moeder ruikt kan ze het afstoten (bijv. handen wassen).
Rieneke1
9 jaar geleden
Hoe gaat jet nu met het konijntje?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja Rieneke, dat is ook een goeie...dat wil ik ook wel weten...:-D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo,
Het gaat heel goed met het konijntje. Hij/zij heeft de oogjes bijna open. Kreeg de tip van de DA dat ik koffiemelk moest geven. Een beetje opwarmen en dan long 1ml 2 a 3 keer per dag. Dit heb ik 1,5 dag gedaan. Toen ik het savonds weer wou doen was het buikje mooi rond. Toen ik dit bericht plaatste woog het konijntje 74 gram. Gisteren avond was dit 121 gram. Dus ik denk dat het wel goed komt. Bedankt voor de reacties!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweldig nieuws en laat het over een week of 3 nog eens weten. Heeft Nijntje al een naam?
Rieneke1
9 jaar geleden
Daar sta ik echt van te kijken, maar ik vind het geweldig!
De duimen draaien dat het een flink Nijntje mag worden :)

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk mankeert het kleintje iets waarvan moederkonijn weet/aanvoelt dat deze het niet gaat redden. Daarom kiest ze er voor haar 2 gezonde kinderen alle kansen te geven. Misschien heeft ze deze 2 gekozen omdat deze op al haar zorgen het beste reageren. Een konijntje wat niet goed drinkt of anders reageert bij het aanleggen (ze heeft het waarschijnlijk keer op keer geprobeerd, misschien heeft hij daardoor een wond/slijtage opgelopen) verspeelt a.h.w. het bindingsproces met moeder.
Ze heeft al een aantal van haar jongen verloren om een bepaalde reden. Misschien kom je er nooit achter wat er aan de hand was/is.
Je kunt nog proberen i.o.m. de dierenarts om het kleintje te redden (vocht via infuus e.d. kan misschien), maar ik denk dat het te laat is. Probeer in ieder geval het diertje niet te laten lijden.
Ik weet dat dit hard over komt, maar een (huis)konijn heeft nog steeds dezelfde moederinstincten als een wild konijn.
Omdat ze bij ons wonen komt deze houding erg hard op ons mensen over.
Je moet bedenken dat het verstoten konijntje de overlevingskansen van de anderen verkleint. Daarom kiest ze voor de sterksten. Zodat ze ook sterk blijven en later ook beter bestand zijn tegen allerlei ziekten en ook zo sterk zijn dat ze kunnen vluchten voor roofdieren als dit nodig is.
Een konijn is ook een groepsdier. Dat betekent dat de mindere exemplaren opvallen voor roofdieren, maar dat ze ook zorgen dat de gezondere dieren ook opvallen voor rovers.