Wat voor voedermachine kan ik gebruiken voor mijn vissen?

Ik ga op vakantie voor 2 weken en wil graag een voedermachine. Maar mijn aquarium heeft geen klep om hem aan te sluiten. Tenminste er zit een zoor klep maar doe kan niet open. Wat moet ik nu doen? zijn er voedermachines ( het liefst een beetje goedkoop die je niet hoeft aan te sluiten op je deksel van je aquarium?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Best gewoon geen. Zo'n voedermachine heeft namelijk alleen maar nadelen.

1. Er kan van alles mislopen met zo'n voedermachine zoals vastlopen.
2. je kan geen vastendag inbouwen met zo'n voedermachine.
3. alle vitaminen gaan uit het voer verloren door de warmte.
4. Tijdens vakantieperiodes is het sowieso een slecht idee de vissen te voeren, want:

Als er wat misgaat met het biologisch evenwicht (en Murphy zal er wel voor zorgen dat dat net tijdens deze vakantieperiode is) dan steken ammoniak en nitrietproblemen de kop op.

Vraag daarom ook niet aan een oppas om eten te komen geven. Want reken er maar op dat hij teveel zal geven en dat ook voor de oppas Murphy onverbiddelijk zal zijn.

Wees gerust, je vissen kunnen perfect 2 weken (en zelfs langer) zonder voer en zonder enig probleem. Zoals altijd is te weinig voeren voor vissen beter dan teveel. Dat is helemaal niet zielig. Wanneer ze zichzelf tijdens je afwezigheid in het voer zouden vergiftigen, dat zou pas veel erger zijn! Wanneer je zelf weer terug bent van vakantie kan je het voeren dan langzaam weer opbouwen.

Je laat tijdens je afwezigheid wel best een aquariumoppas langskomen om plantenvoeding bij te bemesten indien nodig, filterwerking te controleren en de temperatuur te controleren. Op deze warme zomerdagen kan het wel eens nodig zijn dat je aquariumoppas langskomt om te controleren of het aquarium niet te warm wordt. Als de temperatuur hoger wordt dan 30°C kan de aquariumoppas best de verlichting uitzetten (die zorgt al voor veel warmteontwikkeling) en uiteraard wordt tesamen met deze verlichting ook de CO2-bemesting uitgeschakeld. Als dat onvoldoende is kan je de oppas beluchting laten bijstarten (zorg dat je dit al hebt geïnstalleerd en dat ie gewoon maar een pries moet insteken) en als het echt niet anders kan (en er geen andere dieren in huis rondlopen) de kap half open zetten. (half! want je wilt niet al je vissen naast het aquarium vinden als je terugkomt!)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gewoon goed eten geven, en na 2 weken gewoon direct weer, vissen kunnen wekenlang zonder voedsel, geen enkel punt !