Mijn kater en poes zijn op dieet, welk gewicht is goed?

De kater (Voldy) is van april 2008 en hij is gecastreerd. De poes (Videl) is van mei 2009, zij heeft HCM en zij is ook gesteriliseerd.

Voldy woog 7,5kg en Videl woog 4,5kg. Voldy is altijd al een dikkerdje geweest en gek op voer van kitten af aan.

Videl daarentegen was nooit een vreetzak tot ongeveer 1,5 jaar geleden. Zij woog ongeveer 2,5 kg toen ze hasr enting ging halen in 2012 en een jaar later toen ook de HCM werd ontdekt woog ze 4,5.

Ze krijgen Royal Canin urinate moderate callory. Voldy krijgt 45 gram per dag en Videl 30 gram. Wat volgens de verpakking veel te weinig is.

Volgens de verpakking hoort een dikke poes van 7kg 71 gram te krijgen en een dikke poes van 4kg 47 gram. Maar als ik dat geef komen ze weer aan.

Ze vallen nu per maand ongeveer 1 tot 2 ons af. Als ik het voer een maand niet verlaag blijven ze op hetzelfde gewicht als de maand ervoor.

Wanneer zijn ze op het juiste gewicht en als ze dat bereikt hebben wat doe ik dan met het voer? Laat ik dat dan op dezelfde hoeveelheid?

Overigens Voldy kan niet bij het voer van Videl. En Videl krijgt de kans niet om Voldys voer op te eten, hij vreet vlug zijn bakje leeg.

Ze zeuren ook de hele dag om eten Voldy erger dan Videl.

9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Heb je al eens overwogen om ze (deels) op vers te zetten, of op KVV?
Of ze meer te geven, maar ze ervoor te laten werken?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat is KVV? Ja ik heb een voederbal en een voedertoren. Maar zodra ik die neer zet kotst Voldy het hele huis onder. En dat stopt pas als ik dat ding weg haal. Drie keer geprobeerd nu. Bovendien binnen niet al te lange tijd verhuis ik naar een huis met twee trappen. (Woon nu in een twee kamer appartement) dan gaat hij ook veel meer beweging krijgen. Wat voor vers voer bedoel je? Sinds kort lust Voldy rauw rundvlees maar verder lust hij bijna niets. Sowieso geen mensenvoer geen vis of ander vlees. Blikvoer voor katten ook niet behalve AH excellent blikjes of zakje van Whiskas. Maar dat krijgen ze bijna nooit omdat het volgens mij niet gezond is. Hoe lekker ze dat ook vinden.
Rieneke1
9 jaar geleden
KVV is kompleet vers voer, dat is rauwvoer waar alles al in de goede verhoudingen in zit, zoals Carnibest. Lust hij ook geen rauw eendagskuiken? Of gemalen kippenkarkas van de poelier? Of een witvisje waar heel even de kook over is gegaan? Vaak moet je het katten leren rauw voer lekker te vinden.
Rundvlees is prima, geef het hem als aanvulling, maar geef bij katten met een blaasgeschiedenis nooit runderhart. Soepvlees is prima, of sucadelap, ook goed voor het gebit. Dat is wel heel apart, dat Voldy gaat kotsen als je een voerpuzzel neerzet!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja daar word ik zelf ook echt flauw van. De DA dacht dat het misschien de stres was. Van "Ik wil dat eten NU hebben, maar ik kan er niet bij!" Runderhart heb ik nooit geprobeerd, het waren wat stukjes sucadelap en hij heeft rosbief gestolen van mijn boterham. Ik zat brood met rosbief te eten op de bank terwijl ik TV keek, hij zat tussen mijn benen springt omhoog met zijn poot trok hij de rosbief die uit mijn boterham stak eruit (het hele plakje) en at dit onder de tafel vlug op...en ja ik moest erom lachen. Kip lust hij niet, ik heb wel eens kipfilet stukjes gesneden (als ik kipfilet schoon maak haal ik dat vieze witte spul eruit en de stukjes met bloed, ik vind dat er onsmakelijk uit zien. Er word alleen mee gespeeld, maar niet opgegeten.

Witvis lusten ze ook niet. Videl lust niets overigens, alleen toetjes (zo lang er geen citrus in zit), blikvoer voor katten (de twee die ik eerder noemde) en kattensnoepjes. Wel eet ze af en toe kruimeltjes op als ik geknoeid heb met chips (afhankelijk welke chips) Eendagskuiken heb ik nooit geprobeerd, weet ook niet waar ik die kan kopen eigenlijk. Dat KVV, als je daarmee begint, combineer je dat dan met brokjes? En hoeveel geef je daar dan van? Ter extra info, Videl heeft geen last van blaasgruis, Voldy wel, maar het was gewoon makkelijker om ze allebei hetzelfde voer te geven. Zeker toen Videl haar voerkist nog niet had, want toen at Voldy al haar voer op.
Rieneke1
9 jaar geleden
Hier eten ze natvoer en brok, tot mijn grote verdriet, maar ik vul het aan met vers.
Gemalen runderkarkas lijkt niet op kip, en zou je eens kunnen proberen: ik betaal bij de poelier 1 euro per kg. Kuiken is te koop bij Ranzijn, en sommige andere dierenspeciaalzaken die een vriezer hebben. Als er wel natvoer wordt gegeten, probeer dan eens beter voer dan die rommel van Whiskas (behalve de rijk aan... is het geen best voer)
Probeer eens natvoer wat uit vlees of vis bestaat zonder toevoegingen.
Genoeg te vinden in de dierenspeciaalzaak, zoals animonda, carny, feinstein en noem maar op. Ik ben er voorstander van een kat continue toegang tot eten te geven, maar dan goed eten, gecombineerd met voldoende beweging.
Katten eten 15 tot 20 maal per dag, en hun maag is na 3 uur leeg.
Katten die dus 2 x per dag eten krijgen. lijden 18 uur honger.
Honger geeft stress, en stress leidt weer tot overeten en obesitas.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het probleem met Voldy, en Videl doet dat ook, maar zij doet dat een stuk minder. Voldy stopt niet met eten. Een voerbak MOET leeg. Maakt niet uit hoeveel erin zit. Dus wij geven hem steeds kleine beetjes om de paar uur, totdat zijn 45gram op is. Maar zoals vandaag, ik moet werken van 12:45 tot 0:00 en mijn man is ook pas tegen 22:00 thuis. Dan zit hij dus vanaf 12:15 tot 22:00 zonder voer. Ik vind het wel zielig maar ja anders vreet hij alles op, en heeft daarna nog honger. Videls bakje kan ik wel vullen, maar zij eet niet als wij niet thuis zijn. Ook zo iets raars. En als we dan thuis komen gaat ze vlug de voerkist in en vreet alles op...
Rieneke1
9 jaar geleden
Je hebt ook voersilo's met tijdslot, dus die kan je instellen op, ik meen, vier eetmomenten. Vraagje: hoeveel brokjes geef je ze per dag? tel ze eens als je wil?
Een kat eet als het aan hem ligt zo'n 9 muizen per dag.
Bij goed volwaardig voer met weinig granen en veel vlees kan je 8 brokjes als muis rekenen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat moet ik dan even doen als ik thuis ben. Dus dat word vanavond pas.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
De ingrediënten kan je hier vinden:
https://www.royalcanin.nl/assets/files/PDF_Producten/productinformatie-folder-royal-canin-urinary.pdf Vanaf pagina 16
Rieneke1
9 jaar geleden
Het eerst genoemde ingrediënt is altijd het meest aanwezig in het voer, het laatst genoemde het minste.
RC heeft een beste publiciteitsmachine, maar geweldig voer is het niet.
Je ziet het al: graan, nog meer graan, en dan pas iets wat op vlees lijkt. Let wel: als je kat last heeft van gruis wat opgelost moet raken, dan werkt RC urinary uitstekend.
Maar je wil dat je kat niet levenslang geven.
Probleem is helaas, dat veel katten moeilijk aan beter voer zoals orijen, acana, versvoer te krijgen zijn.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ze krijgen dit voer nu al een jaar of 3 of 4, en niets anders (behalve af en toe) Voldy heeft sinds dien nooit meer blaasontsteking gehad. Ik denk wel eens een kat is een carnivoor en heeft dus helemaal geen graan nodig. Gewoon stukjes rundvlees alleen zou denk ik prima zijn. Klopt die gedachte ook?
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee, dat klopt zeker niet, dat is veel te eenzijdig.
Katten zitten zeker niet verlegen om graan, maar normaal gezien eten ze muizen, vogels, insekten, een jong konijntje of haasje en ga zo maar door.
Als je echt alleen vlees wil geven moet je bekant een universitaire studie volgen om het goed te doen wat betreft de verhouding spiervlees, orgaanvlees, bot, enz.
Als je kat een goed brok eet, en goed compleet natvoer, dan hoef je niet zo op te letten, en kan je vers als aanvulling geven.
Zo ontbijten ze hier met kuiken, en naast de brok en natvoer krijgen ze dagelijks iets vers, zoals gemalen kipkarkas, een muis, een visje enz. Versvoer verzuurt de blaas ook iets, dus dat is gunstig voor een gewezen blaaspatient.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nou weet je, dan ga ik die kuikens eens proberen, daar heb ik al meer over gehoord. (Krijgen ze mooi in de keuken, daar heb ik tegels) en misschien een ander soort brokje (erbij) en af en toe wat rundvlees.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ben benieuwd! Is meestal dolle pret, dat sowieso :)
Als ze niet snappen dat het eten is, kan je het kuiken even voorzichtig inknippen tussen de pootjes.
En als je een poelier in de buurt hebt, probeer dat gemalen kippenkarkas dan eens, kost geen knoop, en wordt vaak goed geaccepteerd. Laat je me nog even weten hoe het valt?

Het beste antwoord

Het juiste gewicht is niet in cijfers uit te drukken.
Een Coon is zwaarder gebouwd dan een siamees, en ook bij de htk-katjes is er groot verschil in bouw.
Hou als regel maar aan dat je de ribben niet mag zien, maar wel vrij makkelijk moet voelen.
Als je bovenop de kat kijkt, moet je geen uitstulping zien, maar een rechte lijn, of lichte taille.

Bedenk dat brokjes vol granen/koolhydraten zitten, echte dikmakers waar de kat, als obligate carnivoor, niets aan heeft.
Overweeg ook eens vers te voeren, of KVV. Eiwitten waar het beestje wat aan heeft, en die niet dik maken. Ook zorgt versvoer voor een lichte verzuring van de blaas, net wat je graag wil.

Speel ook voldoende met je katten, meerdere malen per dag, niet te lang.
Alle beweging is meegenomen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(compensatie) plus!
Rieneke1
9 jaar geleden
Dank plussers!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Hoi Rieneke, Ik heb nog geen kuikens gekocht, gewoon nog niet aan toe gekomen. Zodra ik dat wel gedaan heb hoor je van me, hoe het de katten bevallen is. In ieder geval bedankt voor je tijd en heldere uitleg, ook in de reacties :-)