Gevonden konijn is gisteren bevallen van één jong, kunnen er nog volgen?

Twee weken geleden hebben we in het park een tam konijntje gevonden dat daar gedumpt werd. Na enige tijd twijfelen bleek ze zwanger te zijn en nu is ze gisterenavond bevallen van één konijntje. Persoonlijk lijkt me dit weinig en ik heb de indruk dat ik nog wat beweging in haar buik zie. Ik weet dat bij sommige diersoorten de bevalling over meerdere dagen kan verlopen. Is dit bij konijnen ook het geval en moet ik me zorgen maken als ze vandaag niet zouden geboren worden?

Door alle stress van gedumpt te worden en in een nieuwe omgeving terecht te komen ben ik bang dat ze misschien overtijd zou zijn en het daardoor moeilijker verloopt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
bamibal
9 jaar geleden
Hoe weet je dat ze gedumpt is? Kan ze niet gewoon ergens ontsnapt zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar zij zat wonen haast geen mensen en het is een park dat grotendeels afgesloten is en een populaire plek om dieren te dumpen. Een voorbijganger wist ons ook te vertellen dat ze aanvankelijk met 2 konijntjes waren en het meisje dat nu bij ons zit was ook niet al te best verzorgd.

Het beste antwoord

In de aanloop van vakanties worden er overal dieren gedumpt: honden, katten, cavia's, goudvissen, schildpadden, dwergpapegaaitjes, dus ook konijnen... Schande.
U spreekt over een konijntje, het is dan misschien een Pooltje of een kleurdwerg, die hebben genoeg aan 4 jongen, heel dikwijls slechts 1 à 3 jongen.
Een worp kan inderdaad soms meerdere dagen duren, waarbij de kans op levende jongen minimaal wordt.
Gauw naar de dokter ter controle, ook omdat u nog beweging ziet in haar buik, ik zou bellen, een beller is sneller.
Succes.
Z512099
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Juist, even contact opnemen met de dierenarts, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Momenteel durven we ze niet in de wagen zetten, omdat we dat vorige week ook eens geprobeerd hebben toen we haar naar een opvang wilden brengen en toen was ze zodanig in paniek dat ze zo hard aan het rillen was dat ze volledig nat in het zweet stond en helemaal in shock was. In de directe omgeving zijn ook geen dierenartsen die een specialisatie in konijnen hebben en door zo'n onkunde zijn we in het verleden ook al eens een konijntje verloren. Ik zou dus ook niet graag naar eender wie gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is trouwens een hangoor konijn (ik denk een Duits).
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Typisch hoe er altijd wel een reden is om geen DA in te schakelen...
Z512099
9 jaar geleden
Kan een vertrouwd persoon het konijn tijdens de autorit niet op de schoot houden, gewikkeld in deken of zo ?
Misschien is het nu al wat rustiger, zou toch echt dierenarts raadplegen... Dan weet u meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nou heerVoldemort, persoonlijk hoop ik ook altijd dat ik niet naar de DA hoef, omdat het zeer veel stress geeft voor onze dieren. Als zij zegt dat het konijntje stijf stond van shock en zweet, vrees ik het ergste voor de eventuele kindjes in haar buik als ze de auto in moet. En een dier zonder kooi in de auto lijkt me ook geen goed plan. Als het konijn wegschiet en onder de rem terecht komt...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klopt Pokemon, maar bellen kan altijd. Dan kan de DA besluiten of er wel of niet iets moet worden ondernomen. Ik denk niet dat het konijn in de stres schiet als VS de telefoon pakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat ben ik volledig met je eens!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat had ik zo moeten neerzetten. Dan was het duidelijker geweest :-)
Dat was ook wat ik bedoelde. VS zegt nu al meteen dat er geen specialist is en dat hij eigenlijk helemaal niet naar een DA heen wil omdat vroeger... Dat vind ik dus slecht, zelf aanklooien en dan het konijn en het jonkie verliezen is nog erger dan een DA die vroeger ooit eens iets fout deed. Terwijl met bellen misschien wel een heel goed advies gegeven word zonder dat het konijn stres heeft maar wel word geholpen.