Kleine tuin, maar vinden scharrelkippetjes wel heel gezellig. Welke voorzorgsmaatregelen moeten we treffen en is een binnenhok nodig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
hopelijk ben je de s vergeten, want 1 kipje vind ik toch wel sneu om alleen te houden.

Antwoorden (5)

Het is wel verstandig om de kippen s'nachts in een hok te doen dit verkomt overlast en het voorkomt dat andere dieren u kippen s'nachts niet lasting vallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iedere gemeente heeft bepaalde regels voor het houden van huisdiren vraag het even bij de gemeente na of er regels zijn omtrent het houden van kippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, kippen moeten 's nachts warm en droog op een stok kunnen slapen. En het moet goed dicht zijn tegen bv vossen. Voor overdag een gesloten ren, want anders vliegen ze de hele buurt door. En niet 1 kip, maar een heel stelletje nemen. Op internet zijn wel bouwtekeningen te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,een nachthok is erg belangrijk voor die diertjes.Om te schuilen bij slecht weer en om in te slapen. Wat stro erin om eieren te leggen. Maar bezint eer gij begint: Het is erg gezellig die kippetjes,maar ze ploegen heel de tuin om.
Geen grassprietje blijft er meer in staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kippen moeten warm en droog op een stok kunnen zitten en hun ei leggen ze vaak op beschutte plek

Je mag je buren er geen overlast mee bezorgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kippen slapen bij nacht en ontij in de bomen.Ook als het vriest, regent en sneeuwt.Ze hebben een groot mooi binnenhok, daar komen ze soms overdag even een eitje leggen.
Zorg dat er geen honden los lopen op je erf want die lusten graag kippetjes, al is het alleen maar om eens in te bijten.
Hou goed in de gaten of er vossen gespot zijn in de omgeving want die kunnen in enkele minuten een tiental kippen doodbijten ook al nemen ze er maar eentje mee voor hun hongerige jongen.
Hou de buren in de gaten, sommige mensen komen rauwe afval van groenten zoals prei, uien, en fruitschillen over de draad gooien.Dat eten de kippen niet, ze zijn geen vuilnisbakken.
Je moet het binnenhok op tijd en stond uitschuren met javel, tegen de kalkmijten.De poten van de kippen wrijf je regelmatig met olie in, dan verstik je de mijten.
Zorg dat er voldoende gras groeit, dat hebben ze nodig.