Onze kater heeft gevochten en is gewond. Hoe behandelen wij dit, of zorgt hij daar zelf voor?

Het is niet echt ernstig, maar hij bloedt wel iets bij zijn neus en bij zijn oor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (9)

Als de wond schoon is en niet wijkt, hoef je er niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de natuur hebben ze ook geen dokter, als het gewoon kleine wondjes zijn gaat dit vanzelf over. Is het echt een grote diepe jaap, dan kan je naar de dierenarts voor een hechting. Maar normaal is dit niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het niet ernstig is en je alleen wat bloed ziet, zou ik geen aktie ondernemen, je kater poetst zichzelf wel schoon.
bedenk wel dat hij ook op andere plaatsen een beet of krab opgelopen kan hebben, zonder dat je dit ziet.
de elastische kattenhuid sluit zich snel over een wondje, en de bacterien raken ingekapseld.
op deze manier kan een abces ontstaan, waar je beter wel mee naar de dierenarts gaat.
hou je kater dus in de gaten de komende dagen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Zo'n wondje verzorgt de kat het best zelf,als de wond niet smerig of ontstoken is: Niets aan doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niets aan doen. Lief voor hem zijn, hem wel even in de gaten houden of hij goed eet, maar meer niet.
Ik heb ook een buitenkat gehad en hij kwam regelmatig gewond thuis. Is altijd vanzelf weer goed gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf maak ik wondjes bij mijn katten soms schoon, dit ligt eraan hoe groot en diep ze zijn.
Kleine wondjes laat ik met rust.

Wondjes bij katten kan je schoonmaken met Dettol, leng dit aan met water zoals op de verpakking staat aangegeven, maak een washandje nat met dit mengsel en dep de wond schoon.
Doe dit wel alleen op plekken waar de kat er niet aan kan likken, zoals het hoofd en de bovenrug.
Als het op een andere plek is, spoel het dan nog even na met wat water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet waar.
Rieneke1
14 jaar geleden
dettol is giftig voor katten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zit dat, Rieneke?
Rieneke1
14 jaar geleden
dettol kan je gerust eenmalig gebruiken, maar het stapelt bij meermaals gebruik in de lever en breekt niet af.
bij kangdurig gebruik kan je kat leverfalen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat wist ik niet.
De keren dat ik het gebruikt heb zijn op één hand te tellen, en ik heb 6 katten... (En voorheen 7)
Ik gebruik het alleen als ze een echt flinke snee of wond hebben. En dat komt gelukkig heel weinig voor.
Waarschijnlijk gaat dit vanzelf weer over.
De kater lost dit zelf op.
voor 25 jaar terug woonde ik thuis en achteraf en had onze kat een opgezette kaak,waarschijnlijk kaakontsteking.
In die tijd ging men niet met een kat naar de dierenarts.
Overdag was het volop zon en er lag sneeuw,en de kat ging elke dag met de wondzijde in de sneeuw liggen.
waarschijnlijk om verkoeling te zoeken,of om de reinigende werking van de sneeuw.
Na verloop van dagen werdt het steeds beter ,en hij herstelde helemaal.
Hij was zijn eigen dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonmaken met een fysiologische oplossing of met een beetje betadine. Kattenbeten of krabben zijn gevaarlijk (zoals Rieneke al omschreef). Even schoonmaken en in de gaten houden. Wordt de wond rood, warm, dik of gaat het etteren, direct contact opnemen met de dierenarts. Let ook op de kat in het algemeen. Bij gedragsveranderingen of ziekte ook de dierenarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou 'm een paar dagen goed in de gaten, of hij goed levendig is, en er geen infecties bijkomen. De wondjes genezen meestal binnen een week. Voel ook even of er op de rest van z'n lijfje plekken zitten die je niet ziet onder zijn vacht.

Mocht hij de wondjes steeds weer openkrabben, omdat ze door het genezen gaan jeuken, dan kun je er wat zinkolie(apotheek) opsmeren(niet de zinkzalf) dat kan ook op open wondjes, het stilt de jeuk, helpt de genezing, en dekt de wondjes goed af. Het is bovenduien niet giftig als hij zich wast en er wat van binnenkrijgt .