Hoe kan je mok voorkomen tegen mijn paard?

Ik heb een Tinker met sokken en het regent bij ons best wel veel. Het gras wordt vaak modder en grote plassen water. Ik ben bang dat hij ooit mok krijgt.. Hoe kan ik dit voorkomen??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zorgen voor genoeg droge ondergrond!
Dat is sowieso belangrijk voor een paard.

Je kunt bijvoorbeeld op een stukje van de wei/zand/paddock stenen leggen (Niet vol leggen met stenen! Dat is ook geen optie!!! Gewoon een stukje, waar je paard op heen en weer kan lopen. Naar gelang hoeveel ruimte je hebt), zodat het paard als het buiten staat er voor kan kiezen droog te gaan staan of in de blub. Je zal zien dat ze als ze weg zakken in de modder veel op de stenen gaan staan bij slecht weer, en bij droog weer lekker het gras op rennen.

Verder is het van belang dat je de omgeving van je paard goed schoon houd. Schone schuilplek, een schone stal (als hij op stal gaat), bij slecht weer liever in zand zoals dat van een rijbak, dan in blubber waar ze stukje in weg zakken, etc.
Als het paard vieze benen heeft van de modder, ga dat dan liever niet er met de harde borstel grondig af schrobben, maar doe dit met beleid zodat je de natte, weke huid niet kapot schrobt.

Controleer de benen van je paard regelmatig, ook goed onder/tussen de sokken om te zien of hij rode plekken krijgt. Dit is een begin van mok, en vergroot ook de kans op mok. Je kunt er dan iets als zinkzalf, mokzalf etc op smeren.

Lees vooral deze site ook eens: http://www.paardendrogist.nl/advies/6246/mok/

En laat je paard vooral niet te veel binnen staan uit angst voor mok. Bij een goede verzorging en goede weerstand van het paard heeft je paard ook weer niet zo snel last van mok hoor. Laat je niet banger maken dan nodig ;-) In de natuur lopen paarden ook wel eens door de modder en het water, ze hebben een goede weerstand. En als ze zelf kunnen beslissen om wat hoger/droger (op bijvoorbeeld stenen of rubberen matten (die je ook onder speeltoestellen ziet) te gaan staan, of door de modder, dan kunnen ze ook best goed zelf inschatten waar ze het beste af zijn.

Zorg altijd dat je paard ook droog kan gaan staan en kan gaan liggen etc. Een paard gaat niet voor zijn lol in de modder liggen, dus zorg voor een goede, rúime schuil mogelijkheid, ook voor bij plotselinge stortbuien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een vriendin van mij doet zwitsal, baby poeder aan de poot. Dat slorpt het water, modder op.