Wat betekent de ringnummer van mijn roodstaartpapegaai?

3 weken geleden hebben wij thuis een roodstaartpapegaai gered van een vies café. Hij draagt een zwarte ring met daarop de code '42A 13 V 034. heeft deze enige betekenis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Is het een jonge vogel? De 13 zou kunnen slaan op het geboortejaar.

Antwoorden (1)

Dat jouw vogel geringd is, geeft aan dat hij niet uit wildvang afkomstig is, maar gekweekt.
Dat nummer is van belang voor de administratie van de kweker.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dit geeft niet meer informatie over vanwaar de vogel komt/hoe oud hij is, etc?
Rieneke1
10 jaar geleden
Soms wel, maar de gegevens kunnen per ring verschillen/anders gecodeerd zijn.
Bij deze ring lijkt het er op dat het eerste nr het persoonlijke nr van de kweker is, het tweede nr zou de leeftijd aan kunnen geven, en het laatste nr het nr van de vogel.
Rieneke1
10 jaar geleden
Met leeftijd bedoel ik trouwens het geboortejaar, dus niet dat de vogel al 13 is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou de V dan voor vrouwtje kunnen staan of is dat willekeurig gewoon een v'tje?