Hond met ED, preventief medicijnen/supplementen geven of niet?

Mijn hond heeft elleboogdysplasie. Niet heel ernstig gelukkig, geen losse deeltjes verder ook. Ze vertoont ook helemaal geen klachten (nu 2 jaar oud). De vooruitzichten zijn daarmee niet eens zo slecht, maar toch is er wel een aanzienlijke kans op artrose en problemen wanneer ze wat ouder wordt, slijtage zal toch wel wat sneller gaan dan bij een gezonde elleboog. De dierenarts adviseert gewoon af te wachten hoe dit zich verder in de toekomst zal gaan ontwikkelen, opereren heeft in ieder geval niet veel zin en brengt ook weer veel risico's met zich mee die niet opwegen tegen de eventuele voordelen.

Na wat lezen op internet kom ik echter wel veel verhalen tegen van (ervarings)deskundigen die adviseren preventief te beginnen met supplementen zoals glucosamine om de gewrichten soepel te houden en artrose (wat ze geheid zal krijgen) in het gewricht zoveel mogelijk tegen te gaan.

In hoeverre is dit echt nuttig? De prijzen van die supplementen zijn niet mis en als het echt nodig was geweest had mijn dierenarts er denk ik ook wel wat over gezegd? Aan de andere kant wil ik natuurlijk alles doen voor mijn hond wat nodig is... Welke supplementen kan ik haar dan het beste geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Ik zou geen supplementen geven als de dierenarts dat afraadt. Tenslotte zou die er alleen maar aan verdienen als je ze wél gaat geven, dus zelfs als je wat wantrouwig zou zijn: je dierenarts heeft geen enkel belang bij het afraden van supplementen of operaties.
In tegendeel: je hebt een goede arts!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De arts heeft het niet afgeraden, maar er gewoon geen informatie over gegeven. Is het dan dus een goede arts? Ik vind van niet.
Mijn hond had door een ongevalletje een teenkootje verbrijzeld toen hij 1 1/2 jaar was ,hier kon niets aan gedaan worden,maar ik heb hem toen tot aan zijn dood glucosamine/chondroïtine van het Kruidvatmerk gegeven.Dit mag je gerust aan je hond geven.
Of het heeft geholpen,ik vermoed van wel want hij heeft er zo goed als geen last van gehad,terwijl hij in het begin toch mank liep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Supplementen als glucosamine en chondroïtine zijn echt bewezen onwerkzaam bj gewrichtsproblemen, wat de verkopers daarvan ook beweren. Je hebt een verstandige dierenarts.

http://www.kwakzalverij.nl/655/Moderne_Kwakzalversmiddelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Toch had ik een dierenarts die het op latere leeftijd van mijn hond aanraadde. Hij werkte ook op de universiteitskliniek, dus wist best dat het iets deed. Voor de winst was het zeker niet, want wij verkochten het in de winkel dus leverde hij het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En die wetenschap haal je uit één enkel artikel? Er zijn namelijk ook genoeg artikelen over studies waarin wel staat dat het werkt.
Ivana
10 jaar geleden
Precies DeeBee. Mijn dierenarts stond er achter en dus niet om het aan mij te verkopen.
Ik slik zelf glucosamine/chondroitine voor mijn gewrichten, ik ben er net een paar weken mee begonnen en kan het effect dus nog niet beoordelen. Er zijn al vele onderzoeken naar gedaan en er is nog steeds geen duidelijkheid over de werking. Maar dus ook geen duidelijkheid dat het nìet werkt. Ik geloof er persoonlijk wel in (anders zou ik het niet gaan slikken) Het duurt wel minimaal 2 maanden voordat je effect kan verwachten, kraakbeen ontwikkelt zich heel traag. Iets waarvan ik wel zeker weet dat het werkt bij dieren met gewrichtsproblemen is J/d voeding van Hill's . Ik ken een aantal mensen die dit aan hun hond of kat met gewrichtsproblemen zijn gaan geven en ze merkten duidelijk verschil in de beweeglijkheid van hun dier. Honden begonnen meer te spelen en de katten konden ineens weer op de tafel springen. Dit verteld me meer dan welk onderzoek dan ook!