Mijn cavia krabt en bijt zichzelf wat moet ik doen ?

Hallo allemaal,
Mijn cavia is deze periode veel aan het krabben en bijten ...
Hij bijt zichzelf niet kapot en hij heeft ook geen wondjes (gelukkig) :)
Alleen toch vind ik het raar want hij krabde vroeger wel maar dat was af en toe en nu is het bijna altijd , ik schrok er nogal van en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Vitamine gebrek heeft ie niet want hij krijgt gewoon fruit en groente en brokjes dus daar ligt het niet aan. Luizen zou nog kunnen alleen heb ik nog ff gekeken en zag niks :) Heb ook heel veel sites bezocht om ziektes symptomen te bekijken maar ook dat hielp niet :( Oja... en we hebben houtvezels op de vloerbedekking en de hooi doen we elke dag in de vriezer ! Owww.... nu raak ik een beetje in paniek iemand tips ? Ideeën ? Alles is welkom !!
Alvast heel erg bedankt !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

is het 1 cavia ?? dan is hij eenzaam

cavia zijn sociale dieren dus als het er maar eentje is
moet je er toch eentje bij nemen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is ook een mogelijkheid, goede link trouwens. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De cavia moet ongesteld worden waarschijnlijk of anders eenzaam
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een cavia die ongesteld moet worden? Dat heb ik echt nog nooit gehoord en toch al zeker 13 jaar cavia's. Ik denk zelf inderdaad verveling
Rieneke1
10 jaar geleden
Altijd eerst medische oorzaken uitsluiten voor je aan gedrag gaat denken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het kan zijn doordat hij eenzaam is maar twee cavia's bij elkaar is ook niet verstandig. ze gaan elkaar krabben bijten , en meestal is 1 van de 2 de baas en gaat hij al het eten op eten enz..
zet ze dan beter in een aparte kooi en laat ze soms met elkaar omgaan .
Het is verstandig als je je cavia toch even grondig laat bekijken. Luizen kunnen aanwezig zijn, maar ze zijn erg moeilijk te vinden. Wanneer de cavia luizen heeft kun je hem daarvoor behandelen. Denk er wel aan om dit te doen i.o. met een dierenarts: niet alle middelen zijn zomaar geschikt! Ook de kooi, bodembedekker en het tapijt zul je misschien moeten behandelen. Wanneer er geen medische oorzaken zijn kan het ook een allergie zijn voor de bodembedekker zelf.