Als je een binnenfilter met ingebouwde pomp bedoelt wordt die meestal in een hoek tegen de achterwand geplaatst (een stuk van de bodem weg), zodanig dat de uitstroom het wateroppervlak in beroering houdt, voordeel daarbij is dat hij gemakkelijker kan gereinigd worden.
Zorg ervoor dat het debiet niet té hoog is, uw Guppy's geraken daarvan gestresseerd en kunnen zich doodzwemmen.
Z512099
10 jaar geleden
Zo laag mogelijk!

Hoe lager het filter, hoe minder dit het wateroppervlak stoort. Of je moest de uitstroom naar beneden kunnen richten.

Als de uitstroom van het filter het wateroppervlak in beweging brengt zal dit namelijk zorgen voor een snellere gasuitwisseling tussen water en atmosfeer. Bij gevolg zal er meer CO2 (en zuurstofgas) uit het water verdampen. CO2 is een belangrijke voedingsstof voor planten die in veel aquaria zelfs toegevoegd wordt. Het kwijtspelen van die CO2 aan het wateroppervlak is in de meeste gevallen dus onwenselijk.

De planten in het water zetten de CO2 om in zuurstofgas. In een gezond aquarium zal dit er voor zorgen dat het zuurstofgehalte in het water snel hoger wordt dan ooit met waterbeweging aan het oppervlak bereikt zou kunnen worden (en er bijgevolg voor zorgen dat ook dit zuurstofgasgehalte sneller lager wordt bij (teveel) waterbeweging).