Hebben dieren een intelligentie/bewustzijn?

Vroeger hadden we een hond die eens met een lege waterbak de kamer binnen kwam en die voor de voeten van mijn vader zette en hem hoopvol aankeek.

Hebben dieren een intelligentie/bewustzijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Honden hebben zeker intelligentie, anders zou je ze niets aan kunnen leren. Ze associëren ook commando`s met opdrachten. Je hebt hier natuurlijk ook intelligentere rassen, deze kun je ook trainen als werkhond.Een beagle kun je bijv. nooit als politiehond trainen omdat hij te lui is en ook niet bijzonder slim. Ik houd van intelligente honden omdat ik me daar het veiligst bij voel, zij zullen je met hun leven beschermen als het moet. Ik ben wel altijd naar puppytraining gegaan en ik vind dat eigenlijk iedereen dat zou moeten doen met een intelligente hond.Zo`n hond dus die ook een ongeleid projectiel zou kunnen zijn. Ik heb jarenlang een Duitse herder gehad. Een schat van een reu. Als hij het tijd vond om uit te worden gelaten, pakte hij zijn riem en ging met de riem in zijn bek voor me zitten, terwijl hij nooit aan de riem liep. Ik had hem alleen bij me voor het geval dat. Hij liep altijd naast of vlak voor me en bleef staan als ik bleef staan. Pas als ik zei :"vrij", rende hij de duinen in en deed daar pas zijn behoefte in een doornenstruik ( want dan kon hij de lange haren van zijn achterste schoonmaken als het nodig was). Helaas is hij van ouderdom overleden toen hij 14 was. Toen mijn zoon geboren werd had ik een getrainde Vlaamse bouvier.
Hij was de beschermer van de baby. Kwam niet onverwacht bij de wagen want hij ging er voor staan. Als de baby in de maxi-cosy lag ( deze had een schommelfunctie) en ik zette hem wel eens bij me op de grond en schommelde hem met mijn voet als mijn zoontje jengelde, nam de hond het over als ik opstond. Hij legde zijn kop dan op de rand en schommelde verder.Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan met voorbeelden. Ook deze hond ging met zijn etensbak hoorbaar schuiven als deze leeg was. De bouvier is ook door ouderdom gestorven toen hij 15 was. Daarna heb ik geen hond meer kunnen nemen, omdat mijn zoontje ( die de bouvier niet meer bewust meegemaakt had) als kleuter zo schrok van een hond die enthousiast tegenhem aansprong dat hij liever een poes had. Dit is nu zijn maatje. Katten zijn dan weer zo intelligent dat zij voor hen laten werken.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Intelligentie hebben ze...
Bewustzijn hebben ze...

Laterale intelligentie hebben ze dan niet...
Zelf-bewustzijn hebben ze dan niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep dat hebben ze. Je hond bijvoorbeeld kan het niveau bereiken van een 2 tot 4 jarig kind. Helaas heb ik een sukkeltje dat net het niveau van een 2 jarige haalt... Maar ik ken idd ook van die slimmertjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bewustzijn? wel is een varken horen schreeuwen voordat ie in de c1000 beland waarna op jou bord. ik dat we voorzichtig kunnen stellen van wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker hebben ze dat. Tot een bepaald niveau als je ze aan ons gaat meten.
Maar ik denk dat ze soms nog meer kunnen 'voelen' dan dat wij kunnen. Een heel klein beetje van een andere sensatie dan die wij kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lang geleden hadden we een hond, die ook met zijn waterbak aan kwam, hij zetten hem voor me neer, keek me aan en keek daarna naar zijn bak.
Als ik niet reargeerde, ging hij zijn bak op de grond gooien, als ik dan nog niet reargeerde, dan liep hij naar onze houtkachel met zijn bak, daar lag geen vloerbedekking maar plavuizen en kletterde de bak net zo lang daar neer, tot hij kreeg wat hij wilde.
Nog meer bijzonder was het moment dat ik hem een dropje gaf, deze bleef plakken aan zijn kiezen, hij sprong bij me op schoot en keek me vragend aan, toen gebeurde het ongelooflijke!
Terwijl hij bij me op schoot zat, pakte hij mijn hand met zijn voorpoten , deed zijn bek open, en stopte mijn hand in zijn bek, om het dropje er uit te halen!!!
Vol ongeloven zag ik het gebeuren, de dag er na, nog eens geprobeerd en opnieuw duwde hij mijn hand in zijn geopende bek.
Een hond heeft zeker een intelligentie en bewustzijn.
En is zelfs cratief, door een voor hem onbekende oplossing te zoeken voor zijn dropjesprobleem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha leuke hond. +1
Jazeker...je bent zelf ook een dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen herkennen zich graag in een dier, zeker in hun huisdier. Wat een dier eigenlijk voelt, kunnen we echter alleen indirect uit zijn gedrag afleiden. Dat geldt nog sterker voor wat het wil en wat het 'denkt'. Wat gaat er in die hersenen om? In hoeverre hebben dieren dezelfde emoties als wij in hoeverre is er sprake van bewustzijn?

Lees verder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees het boek: De intelligentie van honden, Stanley Coren

Met grote nauwgezetheid en deskundigheid onderzoekt deze Amerikaanse psycholoog de intelligentie van 133 verschillende hondenrassen.

Hondentaal blijkt oneindig gevarieerder dan wij weten. Het denkvermogen, de planning en het geheugen zijn beter ontwikkeld dan men voor mogelijk hield. In het bijzonder testte Coren de intelligentie van honden: opdrachten uitvoeren, problemen oplossen, gehoorzaamheid.

Hij stelde een top-79 ranglijst samen van de intelligentste rassen. Er zijn eenvoudige IQ-testen in het boek opgenomen, evenals trainingsadviezen.

Als je in deze materie geïnteresseerd bent, is dit boek zeer de moeite van het lezen waard.
Ivana