Waarom drinkt onze kat zoveel?

Onze kat is al 16 jaar oud maar oogt nog heel gezond.
Hij is zelfs 2 jaar terug 6 weken weggeweest en dankzij zijn chip hebben we hem toen gevonden langs de snelweg. Sterk vermagerd, maar nog gezond.
Hij is dus heel sterk.

Maargoed...
Nu drinkt hij heel veel en word ook steeds magerder.
Verder eet hij goed en is hij nooit ziek.
Is dit gewoon ouderdom of zou hij iets kunnen mankeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een kat die goed eet, maar desondanks steeds dunner wordt, en die bovendien veel drinkt, kunnen er twee dingen aan de hand zijn.
Het eerste waar ik aan denk is nierfalen, maar ook diabetes is een optie,
Ik zou snel met de kat naar de dierenarts gaan en bloedonderzoek laten doen, zodat je weet hoe of wat.
Diabetes is goed te behandelen, en bij nierfalen kan je door medicijnen en dieet verder verval vertragen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, onze kat had inderdaad diabetes. Zijn suikerwaardes moeten onder de 10 zijn. En die waren nu 29.3.
Hij krijgt nu 2 maal daags een insulinespuit.
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Dit kan wijzen op nier problemen (nier-stenen)
Dit is een veel voor komend probleem bij oudere katten.
Bij deze problemen gaan ze ook meer drinken.
Ik raad je aan om er mee naar de dierenarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16 jaar is voor een kat niet zeer oud hoor!
Het zou kunnen zijn dat je kat vergif binnengekregen heeft wat nierfalen bewerkstelligt, de tweede keuze is inderdaad diabetes maar dat loop je niet gemakkelijk met een vergiftiging op.
Beslist wel naar de dierenarts, je kat kan ook geinfecteerd geraakt zijn met kattenleukemie welke ook sterk vermagerend werkt.
Kijk eens of de urine geconcentreerd is en neem daarvan wat mee naar de dierenarts.
Omdat ze een poos zoek is geweest kan het zijn dat ze -per ongeluk- opgesloten is geweest en ter plekke van alles binnengekregen heeft.
Vandaar mijn eerste gedachte aan een vergiftiging, mogelijk met zware metalen.

Toegevoegd na 14 minuten:
In schuren staan soms dingen als accu's , chemieboxen en andere zeer ongezonde zaken, het is niet ondenkbaar dat ze -door dorst- hieruit komende vloeistoffen opgelikt heeft. Ook smaakt loodzout welke zich op de polen van loodaccu's vormt , zoet en daar kan een kat in nood aan gaan likken, het instinct wat haar daarvan normaal zou weerhouden kan door honger en dorst buiten werking geweest zijn.
Als je bedenkt dat het Romijnsche Rijk ten onder is gegaan door lood (suiker) toegevoegd aan wijn en de loden watertransportsystemen, hoop ik niet dat je kat daardoor het loodje legt.
Checken op zware metalen is geen standaardwerk voor dierenartsen maar er is wel wat aan te doen als de nieren nog niet kapot zijn
(BAL of ionenwisselaar/gelatietherapie) maar ik denk dat je daarvoor gespecialiseerde dierenklinieken moet inschakelen.

Ik hoop echter dat het een tijdelijke infectie(wormen??) is en met medicijnen/ vitaminesuppletie oid op te lossen is MAAR GA WEL asap naar de dierenarts als je kat je lief is!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je kat mager is kan verschillende oorzaken hebben het kan ook gewoon dat het ouderdom is.en al je kat veel drinkt dat kan er aan liggen dat je kat zijn eten te zout is.
Misschien kan je ook minder snoepjes geven als je dat doet.