Kan je een kitten eigenlijk wel opvoeden?

Wij hebben een kitten van 12 weken in huis. Echt een schat van een beestje maar er zijn bepaalde dingen die ik hem graag af wil leren. Ik weet dat een kitten speels is. In gordijnen hangt, de bank als krabpaal gebruikt etc. en dat doet hij dan ook graag. Maar meneertje heeft ook hele aparte karaktereigenschappen. Als je in bad zit springt hij erbij ( dacht dat katten een hekel aan water hadden?) Als ik slaap knaagt hij aan mijn tenen en ook de hond is niet veilig. Nu zet ik hem op de gang voor straf als hij iets doet wat niet mag, maar dat maakt hem niks uit want hij blijft het doen. Ook de plantenspuit werkt niet. Ik ben echt wel consequent maar niks helpt. Wat doe ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je doet niets verkeerd, maar bedenk dat een baby ook niet van de een op de andere dag snapt wat hij wel of niet mag, en zijn grenzen zoekt. Zo is het met de kat ook, En zo gauw je denkt dat hij het een beetje doorheeft, merk je dat hij die dingen die niet mogen, doet als jij niet in de buurt bent, en gauw stopt als jij aan komt lopen. Hij verbindt dus het niet mogen met jou, n ben jij niet in de buurt, dan zie jij het niet dus dan mag het (zo denken peuters ook trouwens) Katten kunnen best wel leren, maar wel vooral als het hun eigen voordeel is:
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Berg die plantenspuit maar op, die is bedoeld voor je planten.

Ja, je kan een kitten prima opvoeden, maar net als bij een klein kind is het een zaak van de lange adem.
Even negeren of wegzetten in de gang is prima, en op de duur zal het kwartje doorrollen. Het is wel zaak voor de dingen die je verbied goede alternatieven te bieden.
In de gordijnen klimmen of aan de bank krabben mag niet, maar er moeten een paar krabpalen aanwezig zijn waarin dat wel mag.

Vergeet ook niet dat opvoeden niet alleen afleren is, maar ook aanleren.
Het kitten er nu aan wennen dat je een snoepje in de bek stopt, zorgt voor een kat die later zonodig makkelijk te pillen is. Denk ook aan het openen van het bekje om erin te kunnen kijken, het vervoer per transportbox, autoritjes enz.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goede tips om daar nu al de kat aan te laten wennen!