Er zit hier al een paar dagen een duif in de tuin die niet weg gaat, mijn tante zei dat je een duivenvereniging hiervoor kon bellen, hoe doe ik dit?

3 dagen geleden zat deze duif bij ons in huis vrolijk uit het bakje van onze kat kattevoer te eten. Mijn moeder heeft toen wat vogelvoer buiten gelegd maar nu blijft hij steeds tegen het raam aanvliegen omdat hij denkt dat hij hier eten krijgt. Hij heeft een groen bandje om, je kan hem opzich wel vastpakken dus dan kan ik de code lezen die op het bandje staat. Wat moet ik nu doen? Ik woon in Rijswijk noord-brabant

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het ringnummer kan lezen, zou ik eens kijken op de sites die in de antwoorden gegeven zijn. Zo kan je de eigenaar wellicht achterhalen. Dat ze de soep in gaan, is niet altijd waar. Ik heb zelf ook eens een aantal dagen een duif te gast gehad, die uit het oosten van het land bleek te komen (woon zelf in het westen). De eigenaar was heel blij dat hij gevonden was!

Antwoorden (6)

De duif zullen ze alleen maar komen halen als de eigenaar dichtbij woont , of als het een waardevolle duif is
Anders denk ik dat ze zeggen dat je er maar soep van moet maken . gewoon geen eten meer geven dan gaat hij van zelf ergens anders zijn heil zoeken lijkt mij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bent u niet in staat om zelf voor een opgevangen duif te zorgen? Breng in dat geval de duif naar een Centraal Hok bij u in de buurt. De beheerder van zo'n centraal hok is iemand die door de NPO is aangewezen en die de duif bij zich houdt tot de eigenaar is gevonden.

Op onderstaande link staat een overzicht van alle Centrale Hokken voor postduiven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
op volgende website kan je de gegevens ,meestal een code inbrengen om de eigenaar van de duif te achterhalen,men kan u daar ook verder helpen moest het om een buitenladse duif gaan of u eventueel doorverwijzen naar een plaatselijke vereniging:
http://www.npoveenendaal.nl/duif-gevonden
fremar
10 jaar geleden
In Vlaanderen komt het wel eens voor dat duivenliefhebbers hun adresgegevens op de vleugels van hun (meestal nog jonge) duif stempelen voor een reis.

Probeer anders contact op te nemen met een duivenliefhebber in je buurt, deze weet wat te doen. In Vlaanderen bestaat er een overkoepelende vereniging voor duivenliefhebbers waar we terecht kunnen. Ik weet niet of dit opgaat voor Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Breng hem naar de vogelopvang of het asiel.

Voor duivenmelkers is deze duif waardeloos en hij wordt beslist afgemaakt. Dit is waarschijnlijk een jonge duif op zijn eerste (test)vlucht. Als die niet op honk komen of te laat, dan zijn ze het haasje.
Ivana
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
@Marvin. Ik bracht een duif terug naar de rechtmatige eigenaar. Die vertelde me dat het beest al 3 maanden geleden vermist was, pakte hem aan zei: daar heb ik voor de sport niets meer aan en draaide hem zijn nek om waar ik bij stond.
Later bij andere duivenmelkers geïnformeerd omdat het me niet lekker zat. Ja, gebeurt wel meer, was het commentaar. Tot zover mijn verstand (wat ik dan volgens jou niet heb). ;)
Rieneke1
10 jaar geleden
Het gebeurt idd wel meer dat een duivenhouder zo'n duif niet meer hoeft.
Toch komt het ook regelmatig voor dat duivenhouders aardig wat kilometers willen maken om de duif weer op te halen, ook jonge exemplaren.
Wij hebben zelf nog wel eens een vogel of eend bij ene karel schot gebracht. Die heeft een vogelklas en verzorgt zieke vogels e.d. die mensen binnenbrengen. Zoiets zou je kunnen doen want duiveneigenaren maken hem af omdat ze er verder niets mee kunnen. Gewoon ff googlen naar vogelopvang en dan weet je genoeg. En anders je raam spic en span maken tot ie te hard vliegt een keer en ko is. Dan zet je hem met een bakkie voer in de bosjes ergens