Hoe kan ik mijn chihuahua rustig laten eten? (ze schrokt enorm.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe haar eten in een kong! Naast dat ze dan niet meer kan schrokken is het ook nog een leuke bezigheid voor haar.
http://www.youtube.com/watch?v=OddX3pMlBvo
De kong is in verschillende formaten verkrijgbaar.

Antwoorden (5)

Je zou een paar grote stenen in de etensbak kunnen leggen zodat je hondje wat meer moeite moet doen om het eten eruit te vissen,maar er zijn ook speciale voerbakken te koop voor schrokkers.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook kun je haar eten in een kong gaan geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een speciale etensbak kopen voor je hond
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat schreef ik toch al?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Die kong is inderdaad een leuk ding, die geef ik zelf ook regelmatig gevuld aan mijn hond. Niet omdat hij schrokt maar gewoon als leuke bezigheid.
Ivana
10 jaar geleden
Plus. Probeer je hond aan te leren pas te gaan eten als jij daar toestemming voor geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo'n voerbak heeft mijn hond ook...en het helpt heel erg goed. Vroeger schrokte ze alles heel snel naar binnen, maar nu met deze etensbak eet ze rustig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het schijnt dat het goed helpt tegen schrokken,alleen bij mijn hond hielp het niet.
Je kan ook een bak kopen op een standaard. Dan is het de bedoeling dat de bak net iets hoger als maag hoogte hangt, hierdoor kan de hond het eten niet snel doorslikken en eten ze automatisch rustiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gaat helaas niet voor elke hond op.
Als je hond een v(r)eet of schrok probleem heeft, zou je haar kunnen leren/trainen om dat niet meer te doen, of te wel : pas eten als JIJ dat goed vindt, nu is ze niet rustig.
Dit houdt in dat jij de Leider de Baas moet worden, nu ben je dat kennelijk niet.

Begin met de etensbak hoog te houden en pas bereid te zijn haar te laten eten op het moment dat ze rustig is, ontspannen zit of ligt en niet meer als een bezeten maniak achter de etensbak aan gaat of er naar blijft staren.
Als dat lukt kun je een paar minuten later de etensbak op de grond zetten, maar zodra de hond er op af vliegt gaat het weer verkeerd...

Dan moet je weer vanaf NUL beginnen totdat ze rustig is en de bak weer op de grond kan, maar niet eerder eten dan dat JIJ het zegt.

Dit is de methode die Cesar Milan gebruikt en met succes.

Je zou het tv-programma op National Geographic kunnen volgen of een boek en/of dvd kopen en jezelf hierin trainen.

Het is niet moeilijk, maar Jij bent de Leider en Zij moet dat accepteren, lukt dat niet, ligt het aan jou. Het enige dat werkt is geduld en doorzettingsvermogen, wordt nooit boos, heeft geen enkele zin...

Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cesar Milan is tegenwoordig ook van 1600-1700 op sbs6. Ook ik heb al enorm veel van heb geleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, Vlindertje, dat is sinds kort, daar dacht ik niet aan.
Fijn hè, Cesar Milan geeft zulke goede aanwijzingen/adviezen.
Ik geef 1 van mijn 2 chihuahua's Snoopy die ook een enorme schrokop is 's morgens brokjes in een snoepballetje daar is ze dan ca 10 minuten mee bezig en 's avonds krijgt ze nat- en droogvoer gemengd in een grote bak waar ik een omgekeerde zware bak in het midden zet daaromheen doe ik het mengsel zodat ze er rondom langs moet eten,werkt prima! Haar zusje Snoetje is juist een hele rustige eetster met weinig trek dus die geef ik gewoon in een bakje anders eet ze helemaal niet. Snoopy weet dat ze daar niet aan mag komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plaats de voerbak op een standaard. De hond kan hierdoor de brokken minder snel “achter in zijn keel gooien”. Ook zal hij dan minder lucht happen bij het eten van de brokken. Bij de dierenspeciaalzaak kun je kiezen uit meerdere modellen.

Leg een omgekeerd schoteltje of een grote, afgeronde steen in de voerbak. Het schrokken wordt zo bemoeilijkt omdat de hond om het voorwerp heen moet eten. Let erop dat de hond zich niet bezeert als dit voorwerp in de bak ligt!

Bij bepaalde rassen is schrokken te voorkomen door specifiek voer. Hiervan is de vorm van de brok zodanig aangepast op de kaak en het gebit van de hond dat deze als het ware gedwongen wordt om te kauwen. Deze rasspecifieke gezondheidsvoedingen zijn voor diverse rassen te koop bij je dierenspeciaalzaak.