Kan een zoetwater kokkel in een vissenkom?

Ik heb vandaag een aantal zoetwater kokkels gevonden een meertje. Nu is mijn vraag of ik deze in mijn vissenkom kan doen bij mijn goudvis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

NEE! en dit zeg ik met grote letters want ik heb het dus zelf een keer gedaan. helaas schijnen die kokkels altijd een parasiet /wormen te dragen waar je goudvis niet tegen kan en uiteindelijk aan dood gaat. niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, er zijn twee soorten Aziatische korfmosselen (Corbicula fluminales en Corbicula fluminae) in Nederland terecht gekomen. Ze kunnen het water zuiveren en daar zit ook een beetje het probleem na verloop van tijd hebben ze niets te eten meer. De poep en de etensresten van de goudvis, zou dat wel op kunnen vangen. Houd wel goed in de gaten dat hij niet doodgaat en dan het water vervuilt met de giftige afbraakproducten. Een luchtpompje is een goede oplossing, zeker nu met dit warme weer heb je kans dat het ander niet goed komt met je goudvis en korfmossel.

Het schijnt dat ze ook maar een beperkte tijd leven en dan allemaal tegelijk de geest geven. Het strand langs de Waal ligt dan weer vol met verse schelpen. De levende schelpdieren zitten massaal in de zachte rand van zandige rivierstrandjes en palingen lusten er wel pap van. Bittervoorns gebruiken ze ook wel om eitjes in af te zetten, in plaats van de grote zwanen- en schildersmossels.