Hoe kan het dat een verwarmingselement ontploft? Zie omschrijving

Ik heb nog nooit een aquarium gehad en heb sinds gisteren een waterschildpadje gekocht. De dierenwinkel heeft me laten zien wat ik er allemaal bij moest kopen en dat heb ik gekocht.
Omdat er maar een klein laagje water in de bak moet kon het verwarmingselement alleen horizontaal in de bak. Ik heb hem helemaal onder water gedaan, dat moest, volgens de dierenwinkel. (Ingesteld op 24 graden)

Daarnet ging ik even kijken naar m'n schildpadje en ik zie allemaal stoom van zijn bak vandaan komen. Ik ging er snel naar toe om te kijken wat er aan de hand was. Ik wilde hem er snel uit halen voordat die levend verbrande. Ik doe mijn hand in de bak en BOEM m'n verwarmingselement ontploft. M'n schildpadje vloog zo uit z'n bak en het water tegen m'n lamp die vervolgens ook nog is ontplofte.

Alles is goed met m'n schildpad, gelukkig.
Morgen haal ik bij een andere dierenwinkel een verwarmingselement, maar ik ben bang dat het weer gebeurt. Mijn vraag is dus, hoe komt het dat die ineens ontplofte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Je hoeft geen nieuw verwarmingselement te kopen, het verwarmen van het water is absoluut niet nodig. Wél moet er een lampje gericht worden op een gedeelte waar het schildpadje kan "zonnen".
Het verwarmingselement kan ploffen bv omdat een aantal types niet geheel onder water mogen, lekken en dan niet meer afslaan. de ontploffing gebeurt op het moment dat de warmte niet meer aan het water kan worden afgegeven.

Ik hoop dat je nu eerst diverse sites gaat bezoeken over de verzorging van waterschildpadjes. Ook hier bij Goeie Vraag zijn al vele keren antwoorden gegeven op vragen over de verzorging.
Een dierenzaak die dit soort elementen verkoopt maakt zich waarschijnlijk ook schuldig aan het verkopen van andere onnodige accessoirese en voer.
Kattenvoer uit blik bijvoorbeeld is 10 x beter dan het dure droogvoer wat ze je graag willen verkopen. De verzorging van waterschildpadden is niet moeilijk maar laat je alsjeblieft niet leiden door de dierenwinkel (in dit geval), een typisch voorbeeld van portemonnee eerst en dan het welzijn van het dier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitstekend antwoord van jouw, maar arm schildpadje, de jongen weet niet waar hij aan begint om het goed te doen tot ze volwassen zijn. +