Waarom sluipt mijn hond?

Hallo!
Ik heb een oudere hond (reu) rond de 3 jaar, nu heb ik sinds gisteren een jongere hond erbij een teefje van 6 maanden oud. Alles ging prima, kennismaking was prima.. De jonge hond liet de staart nog niet volledig van de geur af maar het kwam beetje bij beetje, ze tolereren elkaar in huis (jonge hond is in de bench gewend en oudere loopt los in huis snachts)

Nu zijn we net bij een veldje geweest waar we de honden los lieten. De jonge hond vertoonde apart gedrag. De oudere hond deed wat hij normaal doet snuffelen hier en daar en de jonge teef ging sluipend naar de oudere hond toe en viel hem aan, althans kop laag, grommen en mijn oudere hond begon zowaar een piep te geven.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet interpreteren? Ze probeerde dit daarna nog twee keer, ze ging eerst liggen laag op de grond, kroop in zijn richting en rende toen op hem af om vervolgens te grommen en een mooie tandenpartij te laten zien. De oudere hond pikte alles en ontweek haar (keek steeds weg, liep in een boog om haar heen)

Ik weet dat je de eerste hond moet prijzen en zorgen dat hij wordt bevestigd als ''oudere'' maar wil toch graag weten wat dit gedrag precies inhoud en of ik hier iets aan moet doen? Het liefste laat ik de honden het zelf oplossen, ben ook een voorstander van niet ingrijpen tijdens zulke conflicten. De oudere hond is een grote gulle goedzak

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

In dit geval is er zeker nog geen sprake van rangordeproblemen tussen beide dieren. Je hoeft dus geen van beide dieren te bevestigen in zijn of haar status.

Die kleine deugniet moet weten dat dit gedrag niet wordt geaccepteerd en dat moet je meteen duidelijk maken. Daarvoor hoef je niet boos te doen, maar wel consequent te zijn. Nee is nee. Tanden laten zien is zo wie zo uit den boze.
Je had het op zijn beloop kunnen laten als de oudere, volwassen hond zijn leiderschap had getoond en het dier op zijn plaats had gewezen ( onderaan de ladder ). Maar zoals je schrijft, is het een goedsul en verweert zich niet. Nu is het wel jouw beurt om de boel goed duidelijk te maken en het jonge dier te melden dat dit niet kan.
Je kunt een pup hier niet voor straffen, wel moet hij, als hij eenmaal weet dat het ongewenst gedrag is, ophouden en het niet weer flikken. Een straf mag pas worden gegeven als de pup bekend is met de regels.

Graag wil ik je er op wijzen, dat het niet altijd de oudere hond is (en blijft) die de leider is. Dat kan met een- twee jaar omturnen en dan moet je ook diegeen van de twee die echt het hoogst in rang is daarnaar behandelen. Rangorde is geen kwestie van macht, maar van natuurlijke aanleg. Maar dit alles komt later pas.
Ivana
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Prima reactie nu van de reu, dat komt wel in orde. Over je tweede alinea: Het negeren van ongewenst gedrag is in dit geval niet juist. Een pup moet eerst weten wat ongewenst is en dat moet je kenbaar maken. Niet door straf, maar door een ferm nee met vriendelijke stem, zeker als ze zo gevoelig is. Blijf altijd kalm en wordt niet boos, want een boze baas (die zichzelf verliest in kwaadheid) verliest het respect van de hond. Dit geldt dus niet voor het laten lopen van de plas, zie verderop. Je moet niet te veel nadruk leggen op puberen. Het blijft altijd een groeiproces van uitproberen. Net als bij kinderen willen ze weten waar de grenzen liggen. aan jou om dat kenbaar te maken.
Dat bijten op van alles en nog wat heeft grotendeels te maken met het doorkomen van de kiezen. Het gebit wordt in deze tijd volledig en kiezen krijgen doet zeer. Geef de pup dus genoeg bijtmateriaal en wissel dat waar ze niet op mag bijten in voor iets wat geoorloofd is. Het schrikken van aaien komt voor bij zeer gevoelige honden. Laat haar veel door anderen (vreemden) aanraken, maar op de goede manier. Dat wil zeggen dat de hond naar de persoon moet toegaan uit vrije wil, dan twee minuten de kans moet krijgen om de geur van diegene op te snuiven en pas als ze ontspannen is mag worden geaaid.
Laat mensen eerst de bovenkant van de hand aanreiken nadat de hond rustig is en niet de open hand (een open hand is een geopende bek voor een angstige hond). Dat ze bij jou haar plas laat lopen is een vorm van onderdanigheid. Dat moet je wel negeren, dat kan ze niet helpen en gaat over. Onderdanige honden moet je soms laten winnen, soms extra belonend toespreken en vaak hun eigen probleempjes laten oplossen. Dat helpt een gevoel van eigenwaarde en zekerheid op te bouwen. Dat je haar niet aanhaalt als ze schrikt is goed. Je mag haar wel met vrolijke stem toespreken. Maakt niet uit wat je zegt als het maar vrolijk klinkt. Succes

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me pure rangorde-bepaling, een hond van 6 maand begint dat instinct te ontwikkelen, daarbij zal een grote goedzak algauw zwichten vanwege dat deze hond niet gauw de strijd aan zou gaan, je grote goedzak laat merken dat het hem/haar niet veel doet, dit is tot nu toe nog dichtbij spelen, wellicht wordt later pas de werkelijke rangorde bepaalt, dit zal niet eerder gebeuren dan dat de oudere hond begrijpt dat zijn/haar plek in de rangorde in gevaar is