Hoe laat ik mijn vogel stoppen met bijten?

hallo,

Ik heb 2 agapornissen en eentje bijt nogal hard.
Eerst begint hij speels te bijten om te kijken of mijn hand wel smaakt,
vervolgens gaat hij na een paar keer harder bijten en het doet aardig zeer.
Door met mijn vinger of stem aan te geven dat hij moet stoppen doet hij dat wel maar de eerst volgende keer dat ik mijn hand bij het hem hou bijt hij weer aardig hard.
Hoe kun je dit laten stoppen?

De andere is niet bepaald tam, hij volgt de andere continu en het lijkt alsof hij een soort angst heeft voor mensen. De enige die hij in het huishouden mag ben ikzelf. Hoe kan de vogel gewend raken aan andere mensen?

Als laatste wil ik graag weten hoe je de vogels op je hand krijgt, als ze eenmaal op mijn hand zitten is er niets aan de hand maar als de vogels voor 20 minuten op mijn rug lopen en ik ze graag terug in hun kooi wil zijn ze eigenwijs en weigeren op mijn hand te klimmen. In plaats daarvan gaan ze bijten, gaan ze wel op mijn hand zitten, dan zijn ze binnen 20 seconden weer op mijn rug geklommen.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat krijg je een agapornis niet aan of afleren.. Succes

Antwoorden (1)

Van de kromsnavels zijn het meestal de vrouwtjes die bijten. Bijten heeft voor hen een functie, omdat ze op deze wijze ook boomstammen bewerken (in het wild) om hun nestplaats te maken. De pop (vrouwtje) bijt dus altijd harder dan de mannelijke vogel.

Het tam maken van een kromsnavel is niet zo moeilijk, al kost het wel tijd en geduld. Maar als je twee kromsnavels hebt, is temmen veel moeilijker. Ze hebben een partner die ze verkiezen boven jouw aanwezigheid, een van het eigen soort.

Als jij over je rug zit te maaien om de vogels op je hand te krijgen voelen ze dat als een regelrechte aanval en gaan in de verdediging, bijten in dit geval. Je kunt ze dus alleen wat tammer maken door ze voorzichtig in de kooi trosgierst aan te reiken. Dat lusten ze graag en als je dan heel stil blijft zitten, totdat je zelf verkrampt bent, zullen ze langzaam aan beter aan je wennen en op den duur makkelijk op de hand komen om dichter bij het lekkers te komen.
Maar samen huiswerk maken terwijl de vogel op je schouder zit te dommelen, zal je met twee stuks niet lukken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat bijten in deze periode van het jaar is waarschijnlijk ook omdat de vogel broeds is. De meeste jongen van agaporniden worden in gevangenschap rond augustus geboren.

Toegevoegd na 15 uur:
Informatie en mooie foto's over vogels in het wild.
http://www.parkieten-freaks.nl/index.php/parkietenoverzicht/38-parkietenoverzicht-a/36-agapornis-fischeri?start=1

Toegevoegd na 15 uur:
Sekse-gerelateerd gedrag van Agaporniden:
http://www.ethologie.nl/onderzoek/agaporniden.htm
Ivana