hoe kan ik mijn kater leren om niet meer de hele tijd aan mij te plakken?

Mijn tweejarige kater (die ik vorige week in het asiel kocht) plakt de hele tijd aan mij. nu is dat wel leuk natuurlijk, een aanhankelijke kat, maar het is echt wat overdreven. als ik ga zitten springt hij snel op de stoel, zo snel dat ik al enkele keren op hem ben gaan zitten. hij loopt voortdurend voor en tussen mijn voeten (waardoor ik moet oppassen om niet op hem te trappen of te struikelen). als hij in de zetel ligt moet ik hem maar aan te kijken of hop..; daar gaat hij.het is soms echt gevaarlijk (bv. als ik met een zwaar voorwerp van de trap moet).
als ik lees kruipt hij tussen het boek en mijn hoofd. Hij krabbelt ook de hele tijd met zijn pootjes over en weer (het schijnt een gebaar te zijn dat zogende kittens maken bij de moederkat en dat sommige katten hun hele leven herhalen als ze het naar hun zin hebben).
ik trek een deken over mij omdat hij anders mijn kledij stuk maakt met zijn nagels, maar hij gaat dan op zoek naar een manier om toch in mijn kledij te kunnen krabbelen.
nu wil ik het beestje ook niet bruskeren, hij heeft echt een moeilijke tijd achter de rug (vorige baasjes deden hem weg, naar het asiel, samen met zijn zusjes en broertjes, maar ik kan helaas geen 5 katten houden natuurlijk...).
Hij heeft voldoende eten en drinken, dus het is geen "bedelen" om voedsel, wellicht wel om aandacht.
Hoe kan ik hem leren om een ietsjepietsje voorzichtiger te zijn?

11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat erbij nemen zodat hij daar zijn energie op kwijt kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wordt wel minder. Het is een fase.
Mn ouders hebben ook zo'n kat. Maar naar een tijdje voelt hij zich op zijn gemak. En wordt hij minder hysterisch

Het beste antwoord

@Liveisgreat!: wat leuk!! gefeliciteerd en spannend...
Het eerste wat ik je moet vragen is ernstig te overwegen om er een broertje bij te nemen. Letterlijk een broertje, dat hij misschien nog herkent, als het slechts 1 week geleden is dat hij hem zag in het asiel. Dat geeft de beste kans van slagen.
Twee katten die elkaar bezig houden, ook als je niet thuis bent, heel belangrijk en mijn ervaring is dat het beter is om 2 dieren te nemen.

Het "trappelen" of "pompen" met zijn pootjes/nagels op de borst is inderdaad een overblijfsel van de tijd dat hij gezoogd werd en heeft als doel de moedermelk te stimuleren.
Echter het heeft ook het effect van expressie van genot, dat hij inderdaad nog vele jaren zal toepassen bij ervaring van genot.

Wat mijn antwoord op mijn "genietende" katers was: zodra ik thuiskwam (schoenen uit en) een "thuisshirt" en een "thuistrui" aantrekken. Zodra iets van normale kleding een vlekje of iets dergelijks had, niet meer puntgaaf was, degradeerde ik dit kledingstuk tot "huis" of "werk"-kleding, iets ouds dus. Vanaf dat moment was het niet meer erg dat de katten af en toe nageltjes gebruikten tijdens het genieten.

De extreme aandacht is heel logisch wanneer je dagelijks weg bent (hele dagen?) hij wil aandacht en komt dat opeisen, zodra je thuis bent.
Nogmaals een tweede kat is ook in dat opzicht zeer nuttig.
Nog een kleinigheid: hij is toch hopelijk wel gecastreerd/geholpen? Als dat niet zo zou zijn, krijg je grote problemen, maar hij is uit het asiel dus dat zal wel gebeurd zijn.
Het je ook aan chippen gedacht, voor het geval hij een keer ontsnapt, dan is hij herkenbaar en traceerbaar. Een halsbandje is reuze gevaarlijk, veel katten binnen-en buitenshuis hebben zichzelf daarmee opgehangen, dus doe dat liever niet!

Veel plezier met deze aanwinst, aandacht is wat hij wil en wat je zeker ook moet doen is spelen, als hij alleen is, "moet" je 's avonds een paar keer 10 minuten met hem spelen, vergeet het niet: aluminium folie-balletje gooien, met een hengel en een touwtje eraan heen en weer zijn pootjes ontwijken, een kartonnen doos met een paar gaten erin, daar kan hij ook alleen mee spelen overdag.

Nou als je nog iets wilt weten, vraag het!

Toegevoegd na 5 minuten:
Als mijn kater een enkele keer op bed mag slapen, wil hij op mijn hoofdkussen en dusdanig dat ik amper ruimte heb en amper adem, meneer wil tegen mijn gezicht aan liggen...
Maar op je voeten liggen kan net zo goed, 't is afwachten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Na aandacht: basta genoeg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
jodokus, ik heb je raad gevolgd en ben een broertje gaan halen. maar jezusmariajozef, het gaat echt niet goed. het broertje is duidelijk gewend om de "baas" te spelen, mijn katertje kruipt helemaal in zijn schulp. heeft ook een heel ander karakter dan mijn kater, springt op tafel en zo, wat de andere niet doet. en ze "blazen" naar elkaar, ttz mijn katertje wil wel lief zijn maar de andere blaast.
de andere duwt mijn katertje ook van mijn schoot (het is niet moeilijk, hij is driemaal zo dik). ik denk nu "help". Hopelijk betert dit, of het broertje gaat helaas terug naar het asiel :-/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn advies is de nieuwe kater BROER in een andere kamer te zetten met zijn kattenbak en waterpan (steelpan) en eetbak.
KATER (de eerste dus) bij jou houden en eerst afwachten hoe BROER zich nu gedraagt. Elke dag als je eten brengt 20 à 30 minuten bij BROER in de kamer blijven, kattenbak (drollen etc.) scheppen, water verversen, aandacht geven en dan weer weg. en daarna hetzelfde met KATER die dus (ook) niet zich zelf is en er niets van snapt. Doordat je ze meteen bij elkaar gezet hebt, gaat de kennismaking iets langer duren dan normaal. Waar het op neer komt is dat ze zelf uit gaan maken wie de baas wordt! Wij mensen kunnen sturen, maar uiteindelijk bepalen ze het zelf. Kwestie van karakter, in het nest ook al bepaald. Heb je van 2 of 3 katers de grootste gekozen? op advies van de mensen van het asiel misschien?
Beter is om een zachtaardig, onderdanig beestje te kiezen, eentje die zich op de achtergrond houdt, bescheiden karakter.
Maar het kan nog goed komen, je zal veel geduld moeten hebben met allebei de katten, heb je al namen? Je zal meer moeten denken aan weken voordat het goed en niet na 2 of 3 dagen denken: 't werkt niet, dus BROER moet terug... dat moet je zeker niet te snel denken... Houdt het in de gaten dat ze beide twee weken binnen MOETEN BLIJVEN voordat ze los de tuin in mogen! zijn ze gechipt? Ben nog wel een uurtje bereikbaar, als je nog iets wilt weten, Je kan me ook pb'en. Vergeet niet dat katten een heel klein maagje hebben en 15 à 20 keer eten op een dag, dus niet een bakje geven met een heel klein beetje voer!! een bakje met goede harde brokken kan je laten staan voor tussendoor trek. Succes en sterkte!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorige stuk (4e regel) correctie: ...*elke DAG als je eten brengt*,,, moet zijn: ...*elke KEER als je eten brengt"... Liveisgreat: Ik hoop zo dat het een beetje betere gaat vandaag dan gisteren!
Wat we niet moeten vergeten is dat het beide beestjes een hele omschakeling is en als BROER de baas wil spelen, houd je dat toch niet tegen, maar niet vergeten dat het niet JOUW KATER en BROER zijn, maar beide JOUW katerS... maar voorlopig voor het onderscheid is het kater en broer! Wat ik in de haast helemaal vergat te melden is de reden van apart in de kamer, afgezien van vechten.
Als je naar BROER in de kamer apart gaat, moet je eerst goed met je handen over kater's velletje gaan (AAIEN) zodat het luchtje van kater goed aan je handen zit en vervolgens kan BROER het ruiken en ga je met je handen over zijn velletje, weer aaien zodat KATER dat kan ruiken. Zo wennen ze aan elkaars luchtje / aanwezigheid en dat is een stap in de goeie richting. Wat trouwens ook goed werkt is voor allebei een (oude) handdoek met het luchtje van de ander erop en die bij hen achter laten en de volgende keer omwisselen en wel met de handdoek over de vacht heen gaan voor 't eigen luchtje.
Misschien merk je als BROER apart zit dat hij wel een lief beestje is, alleen dominant natuurlijk, het is een kater die de baas wil zijn, ja dat is zo, al gebleken.
Houd KATER goed in de gaten, misschien dat 'ie nu al weer een beetje na een rustige nacht (?) minder timide is ? Hoop dat er vooruitgang zichtbaar is, al moeten we niet na één gescheiden nacht te veel verwachten natuurlijk!
liveisgreat
11 jaar geleden
tis idd al wat beter. punt is dat de nieuwe driedubbel zo zwaar is als de "oude" . het is de Goliath en david als het ware. Ben nog een naam aan het zoeken voor Goliath, helaas heeft de dunste al een mooie naam (Aldo) en dat verander ik niet zo graag in David. de andere heet Bent, daar moet ik dus nog iets op vinden. Mijn buurjongen heet nl. ook zo...

Andere antwoorden (1)

Je bent dus op zich wel blij met een aanhankelijke kat (beter dan ééntje die nooit op schoot wil en schuw is) maar je bent bezorgd dat je hem pijn doet doordat je op hem gaat zitten enzo.
Het goede nieuws is: het zal vanzelf beter gaan.
Ten eerste heeft de kat heel wat meegemaakt, en heeft hij jou nu hard nodig voor zijn gemoedsrust, dus als hij meer gewend is zal hij zelfstandiger worden.
Ten tweede zal jij je zesde zintuig ontwikkelen, waardoor je vanzelf eerst met je hand over een stoelzitting veegt vlak voor je gaat zitten, drie keer controleert voordat je een deur sluit of er echt geen kattenstaart tussen zit, langzaam een trap afloopt, zeker als je iets in je handen hebt, en je aanpast als je de krant leest, dat je dat stukje waar hij bovenop zit overslaat tot een andere keer. Onze katten en wij hebben in het begin ook aan elkaar moeten wennen.

Overigens is het helemaal geen gek idee om er 1 broertje bij te halen.