Wat kan de diagnose zijn voor een hond die extreem veel plast en drinkt?

Hond plast en drinkt extreem veel. is vermagert binnen een week ca 5 kg. het is onderzocht maar het is geen suikerziekte, er is wel sprake van een ernstige ontsteking waar weet de da niet. De baarmoeder is in orde vlg scan. Er is antibioticum gegeven een injectie en tabletten breed spectrum. Doe nu een wormkuurtje om dit uit te sluiten maar het plassen blijft. Ik heb niet de indruk dat ze pijn heeft. Zijn er mensen die de symptomen herkennen en ervaringsdeskundig wat kun je doen.? Welke medicatie, kan ze herstellen. Het is een teefje van 8

Toegevoegd na 12 uur:
Na een aantal antwoorden lijkt het mij diabetes insipidus , iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik las op een site dat de hond nierfalen kan oplopen door het eten van rozijnen. Ik weet niet of het ook zo is maar en het kan niet meer dan een handjevol zijn geweest maar sinds het eten van oliebollen met rozijnen heeft zij her,. Zou dan een nefrogene kunnen zijn door beschadigde nieren. naar middeltjes gezocht vond ik minrim of demopressine, ik zoek ook naar het middel onder de naam fosinoprilnatrium Weet iemand hoe isipidus wordt gediagnostiseerd. Over het schadelijk zijn van rozijnen had ik nog nooit gehoord tot nu toe. Kan het een niersteen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Onze hond,Schotse terrier teefje ,negenhalf jaar;dronk ook extreem veel en plastte enorme plassen ,op lest ook in de gang,ook getest op suiker,dat was het niet antibiotica gehad 2x, alles begon vorig jaar ong.mei.Het bleek dat ze een tumor had bij de lever.Pas de laatste maand zag haar tandvlees en gebit er erg geel uit en stonk haar adem,ze lustte alles graag en gaf nooit over.Maar we hebben vorige maand haar in laten slapen,het was genoeg en dan moet het.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze vermagerde ook,en was al jong gesteriliseerd

Toegevoegd na 6 minuten:
Het vele plassen moet je niet tegengaan! het is juist goed dat het lichaam alles doet om de giftige stoffen eruit te spoelen,ps door de bloedanalyse kwamen we achter dat de waardes van de lever niet klopten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niettegenstaande uw uitleg wijst dit nochtans op suikerziekte.
Onze hond heeft dezelfde symptomen gehad en heeft nog +/- 3 jaar normaal kunnen leven met een klein pilletje om zijn suiker te regelen. De naam weet ik niet meer.
Vraag eens een second opinion aan een andere dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dat het geen diabetes is maar wat is het dan wel.
Urine die ruikt naar aceton wijst op Ketonen en dat kan 2 oorzaken hebben nl:
Verhongeringsketonen
Verhongeringsketonen worden aangemaakt bij een lage bloedglucose.
De cellen verhongeren door een gebrek aan glucose in het bloed.
Dit is het geval als je weinig gegeten hebt of moet overgeven bv een maag darm infectie.
Als een lage bloedglucose het gevolg is van een hoge insulinedosis verloopt de aanmaak van ketonen langzamer.
De insuline werkt de omzetting van vrije vetzuren in ketonen tegen.

Diabetes ketonen
Als je een tekort aan insuline hebt, zal de glucose zich op de verkeerde plaats bevinden.
In de bloedbaan buiten de cellen in plaats van in de cellen.
De insuline is immers nodig om de bloedglucose in de cel te helpen. In dat geval zijn zowel je bloedglucose als je urineglucose hoog. Als u zeker bent dat het geen diabetes is blijft er maar één oorzaak van dit fenomeen en dat is net het omgekeerde nl te hoge insuline waarden maar ik begrijp niet dat uw dierenarts daar geen uitsluitsel kan over geven of heeft u die metingen zelf gedaan ?
Herken deze geluiden als een nieraandoening. Toch specifiek op de nier functie laten testen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou DI kunnen zijn. Honden kunnen (net als mensen) lijden aan diabetes insipidus. NIET te verwarren met suikerziekte (diabetes mellitus), dat 'zoete doorloop' betekent omdat de urine zoet is.
Bij diabetes insipidus is ook sprake van een 'doorloop' van urine, maar die wordt veroorzaakt door een afwijkende hormoonproductie in de hypothalamus in de hersenen. Het kan ook zijn dat er wel genoeg hormoon wordt aangemaakt, maar dat de nieren er niet op reageren.
De urine bevat zóveel water, dat hij nergens naar smaakt. Dat is de betekenis van het woord 'insipidus': smakeloos.
Omdat deze ziekte niet vaak voorkomt, kun je je dierenarts misschien zelf vragen om dit te testen.