hoeveel km mag een hond van 8 maanden lopen?

Het is een labrador met nog iets er in ( we weten niet wat )

Hoeveel km is verantwoord?

Ik wil naar een vriend in een dorpje hier naast, ongeveer 3km,
En dan weer terug na 2 uurtjes?

Is dit verantwoord of beter niet doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
38.1K

Het beste antwoord

16. Wandelen en uitlaten

De Universiteit van Utrecht heeft een richtlijn opgesteld over hoe lang een jonge hond uitgelaten mag worden en wel: aantal maanden leeftijd x 5 minuten.

Een jonge hond van 4 maanden oud mag dus zonder
lichamelijke gevolgen 20 minuten achteer lopen. Dit
mag wel een paar keer per dag herhaald worden. Dit
advies is opgesteld met als doel heup- /gewrichts-
afwijkingen door verkeer en/of te lang bewegen te
voorkomen. Tot de leeftijd van bijna een jaar kunt u
deze richtlijn aanhouden.

Fietsen met de hond
Vanaf een leeftijd van ongeveer een jaar mag de hond mee aan de fiets. Belangrijk is dat de hond niet trekt en in draf loopt. Het fietsen moet opgebouwd worden. Er kan met een pup wel geoefend worden om naast een fiets te lopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet natuurlijk niet hoe lang jij over 3 km doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor,tot een jaar,[staat erbij]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je echt dat het uitmaakt HOELANG je over die 3 km doet? Denk je dat als iemand die 3 km met hond hard rennend doorbrengt en het in 20 min haalt het dan opeens wel mag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij onze "school" is me verteld dat je pas bij 8 maand moet beginnen. Ik loop nu 4 maand met onze ridgeback .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@redrozes, Het is wel de bedoeling dat er gewoon normaal gewandeld wordt dus ik denk niet dat je hondenschool daar bezwaar tegen heeft.
Beweging is goed voor een hond,maar het ligt eraan hoe lang en welke beweging.
Een jonge hond onder het jaar laten rennen achter een bal is niet goed voor het beendergestel,je kunt de hond om hem zijn energie te geven wel laten spelen met andere honden,maar natuurlijk ook weer niet te lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Energie te geven =energie kwijt te raken.

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, als de hond in goede conditie is is dit een prima afstand om te wandelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond van 8 maanden is in hoogte bijna uitgegroeid. Je hoeft dan geen restricties meer aan te brengen. Als je een hond te weinig laat lopen krijgt hij ook geen spieren en gaat zijn skelet rammelen, dat is nog erger.
Die vijf minuten regel is allang achterhaalt. Je moet naar je hond kijken. Gaat een pup zitten, dan wacht je en pas je je aan. Een pup voortslepen aan een riem is uit den boze, maar dit is geen pup meer.
Een hond van 8 maanden kan dezelfde loopafstand aan als een normale baas aankan.
Een goed gebouwde hond kan met 9 maanden beginnen om aan de fiets te lopen, waarbij je de afstand van 300 meter langzaam opvoert naar 3 km. Die 3 km loopt hij dan tegen de tijd dat hij 9-10 maanden is. Zorg dat je hond aan de fiets altijd in draf loopt en niet in galop. Galop is belastend voor het skelet, behalve als hij losloopt.
Het niet aangelijnd lopen is voor een hond beter dan aangelijnd lopen, omdat hij dan zijn ritme kan wisselen, dit geldt ook voor het lopen aan/bij de fiets.

Dus: kijk naar je hond en niet naar je horloge. Met een klein beetje meer aandacht zie je direct of je hond moeite heeft met de afstand, maar een goed gebouwde hond die goed voer krijgt zal blij zijn als hij een keer 6 km mag lopen. Het teruglopen mag je al na een half uurtje rust doen. Tegen de tijd dat hij een jaar is loop je gewoon tien km achter elkaar.

Bij honden waarbij je de 5 minutenregel hanteert, zie je dat ze thuis de boel nog eens op stelten gaan zetten. Deze uitspraak is van mijn trainer/dierenarts.
Ivana
11 jaar geleden
Vanuit mijn eigen ervaring zou ik zeggen dat dat moet kunnen. Overbelasting van de spieren en gewrichten komen vooral door ( als ze nog erg jong zijn ) fietsen, te lang en druk spelen. Ik heb een zeer actieve hond, die al een uur per dag losliep met 8 maanden omdat ze anders erg druk bleef. Met 8 maanden zijn ze inderdaad al bijna uitgegroeit, en bovendien bomvol energie. Lekker doen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Als men het dan niet met mij eens is, geef ik de punten wel aan jou. Leuk dat hij soms twee punten geeft bij éénmaal klikken. Je hebt het verdiend.
Mijn dierenarts adviseerde met 8 maanden de hond langzaam aan de fiets mee te nemen omdat ze anders de tent afbrak.
De UV test (uithoudingsvermogen) gaat uit van een afstand van 20 km met een tussentijdse rustperiode van tien minuten voor een volwassen hond (aan de fiets) en een onderzoekje van de voetzooltjes. Dit alles bij een normale temperatuur tussen de 10-20 graden.
@Diedje. Als je met 8 maanden nog niet eens 3 km durft te lopen, zal je hond nooit sterk genoeg zijn om een normale UV test te doen.
Het aantal kilometers dat je met de hond mag lopen hangt sterk af van je geloof of levensovertuiging. Ik ben bijvoorbeeld een boeddhist. Ik denk dan: als mijn lieve hondje moe wordt dan stopt hij met lopen. Ik stop dan ook. Als het hondje niet meer moe is dan gaat het hondje weer lopen. Ik ga dan ook weer lopen. Daarom spreken boeddhisten nooit een tijd af als ze op visite gaan.
Ok bedoel natuurlijk boeddhisten met een (jonge) hond. Boeddhisten zonder hond spreken vaak wel een tijd af als ze op visite gaan.
Toegevoegd op 24 augustus 2018 06:17: tekst