Hoe kan het dat katten verschillende kleuren in een haar hebben?

De kat van een vriendin van mij heeft hele vreemde haren. Bij een mens is het zo dat je een vaste haarkleur hebt en die veranderd ook niet behalve als je het verft maar daarna wordt het altijd weer je orginele kleur.

Bij die kat is de wortel wit voor een halve cm daarna donkerbruin en daarna lichtbruin.
Maar hoe kan dat?
Je hebt toch maar 1 haarkleur.
Dit zou dan dus ook betekenen dat de vacht van die kat er elke maand weer anders uit ziet.

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Vachtkleuren van katten ontstaan door kleine pigmentkorreltjes in de vacht, die kunnen afwijken qua vorm, grootte en ook qua hoeveelheid. Er zijn twee soorten pigmentkorrels: eumelanine en pheomelanine. Deze bepalen de vachtkleur.

Bij een ticking-kat, waarover jij spreekt, bestaat één haar uit diverse banden, dat is genetisch bepaald. Bij raskatten wordt hier ook op gefokt.

Ik geef hier de vachtbeschrijving van de abessijn:
Wildkleur. Kleur van de vacht diep goudbruin met een uit twee of drie zwarte of donkerbruine banden bestaande ticking. Met een lichtere oranjebruine ondervacht.

Het gaat te ver om de hele beschrijving te geven van die banden. Het gaat om het min of meer aanwezig zijn van de melanine in de diverse secties van die ene haar.
Het nieuwe haar zal na de rui precies eender zijn opgebouwd, zodat er een constante vachtkleur aanwezig blijft.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De haar kleur van katten lijkt afhankelijk te zijn van de lichaamstemperatuur. Ik snap het zelf absoluut niet, maar misschien is deze site wat voor je: http://home.planet.nl/~dalum011/vk_vachtkleuren.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met het pigment van een dier. Als ze geen pigment zouden hebben dan wordt het een albino genoemd (wit en vaak met rode ogen maar hoeft niet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het onderste gedeelte wit is, wordt dat smoke genoemd, en een kat met anders gekleurde haarpunten heeft een ticking.
bij veel verschillende katten kan je dit zien, voor een kat is dit niets bijzonders.
de vacht ziet er niet iedere maand weer anders uit, omdat de kat min of meer gelijkmatig de haren verliest.
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mag ik vragen, waarom die min?
heb van vachtkleur niet zo veel verstand, wijs me gerust op m'n fouten, daar kan ik alleen maar van leren :)
Ivana
14 jaar geleden
Jouw uitleg is bij benadering de enig juiste, dus heb ik de min even gecorrigeerd met een plus.
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt ivana!
Een haar groeit in een keer (b.v. een of twee weken) tot zijn maximale lengte en die lengte blijft tot hij uitvalt. Tijdens de groei kan dus de kleur b.v. per dag worden aangepast en kan de haar verschillende kleuren krijgen vanaf de wortel.
De vacht als geheel zal er altijd hetzelfde uit blijven zien (met uitzondering van bleken door zonlicht, maar dat is bij mensen hetzelfde).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal er inderdaad typisch uitzien.

Zelf ben ik roodharig maar ik heb ook heeel veel verschillende tinten in mijn haar. Sommige haren zijn vurig rood, ik heb bruine haren en zelfs blonde! Het is dus niet zozeer zo dat mensen maar 1 kleur haar hebben, roodharigen in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet echt hoe dit komt maar ik weet wel dat elke kat zijn unieke patroon heeft. Bij de kat kun je de vacht bijna zien als DNA. Deze is uniek te noemen.

Die kat die je beschrijft heeft vermoedelijk een lapjeskat kleuren patroon. Deze bestaat uit witte, bruine (donker en licht) kleuren.