Hoe kan het dat mijn konijntjes nu een prachtige, dikke wintervacht hebben, terwijl ze in de woonkamer wonen?

En dat terwijl nu vaak de kachel aan staat. Ikzelf heb helaas geen wintervacht, vandaar dat de kachel aan moet. Misschien hebben de konijntjes het nu wel stikheet met die wintervacht.

14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Konijnen hebben een dubbele vacht. De ondervacht van jouw konijntjes zal minder dicht zijn dan wanneer ze buiten zouden zijn. Ondanks dat wordt een konijnenvacht dichter in de winter en zien konijntjes er in de winter dikker en "wolliger" uit dan in de zomer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Onze konijnen buiten hebben gelukkig ook een heel dikke wintervacht. Misschien is de vacht van jouw konijnen wel niet zo dik als die van mijn konijnen. Ik kan dat op deze afstand niet inschatten.
Let wel op dat ze het niet te warm krijgen, want daar kunnen ze slechter tegen dan tegen kou.

Ik zit nu trouwens te denken: staan ze altijd in de woonkamer? Of is dat tijdelijk voor de kou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Ze wonen altijd in de woonkamer. Ze mogen loslopen. Hebben wel een enore kooi met uitbouw (neemt bijna de halve kamer in beslag), waar ze in moeten 's nachts en als ik niet thuis ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, hun vacht zal toch wel dikker zijn omdat het in ieder geval 's nachts (ook in je kamer) kouder is dan in de zomer. Maar ik kan natuurlijk niet zien HOE dik de vacht is...
Laten we wachten of Eddijst je vraag ziet en antwoord geeft. Die weet vaak veel van dit soort zaken.
Snuffel
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd.
Snuffel
14 jaar geleden
Ik lees maar nix van Eddijst. Zit met smart te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is ie... ;-)
Dit is iets wat gewoon met de seizoenen te maken heeft. Net zoals de rui bij vogels... Wanneer het winter wordt, wordt de vacht van konijnen dikker. Ze zijn buiten geëvolueerd en wonen sinds relatief kort in het bijzijn van mensen. Daarom maakt het weinig uit of ze nou binnen of buiten zitten. Wat wel zo is, is dat binnenkonijnen doorgaans een dunnere wintervacht hebben dan buitenkonijnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Die konijntje vertrouwen je niet, die anticiperen dat jij ze misschien buiten zet..." (grapje)

Ze zijn één met de natuur en daarom krijgen ze die vacht, het is hun natuur om dat zo te doen... Ze staan ondanks dat ze in de woonkamer wonen toch heel dicht bij de natuur buiten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft 'grapje' er niet achter te zetten hoor, we kennen je humor.
Dit verschijnsel heet: de natuurlijke aanleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb in september hier een vraag gesteld over het verharen van mijn konijn. kilo's haar kwamen daar af.
Vond september een rare tijd om haar te verliezen ipv erbij te krijgen.

Zijn wintervacht is nu echter zo dik, dat als er visite komt, ze zich afvragen wat daar voor wolharige mammoet aan komt springen.

De mijne zijn overdag binnen, en mogen 'szomers een uurtje buiten als ik uit mijn werk kom, voordat het donker wordt. Dat misen ze nu wel, maar ik vind het te koud en te donker.

tijdens de eerste sneeuw half december hebben ze wel lekker buiten gespeeld (zie filmpje).

Maar de combinatie van die dikke vacht en de voorkeur voor het verstopplekje recht onder de radiator vertrouw ik ook niet zo. Maar als ie het te heet krijgt zal ie wel een koeler plekje zoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor ras is het? Ik heb een klein konijntje wat geen wintervacht heeft maar een franse hangoor die ik elke dag moet plukken. Die ondervacht is superdik bij dit ras. Toch effe checken of dat ie niet gewoon loslaat, bij Broer zit het zo vast dat ie het zelf niet loskrijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen hebben een zomer en wintervacht, indien de konijnen binnen zijn in de winter, dan zal de wintervacht minder dicht zijn dan buiten.
Wat veel mensen niet weten, dat de vacht van een dier niet alleen er maar is om niet koud te worden, maar het houd ook warmte tegen,
Mooi voorbeeld zijn schapen die in een warm voorjaar nog niet geschoren zijn, mensen hebben er vaak medelijden mee en denken dat de schapen oververhit raken, echter de schapenvacht werkt isolerend, juist ook tegen de warmte, schapen zonder vacht hebben het sneller te warm, dan schapen met vacht.
Konijnen die altijd binnen zitten ,passen zich aan en hebben een minder dikke vacht,
De themperatuur binnen is ruim 20 graden, dat is zeker niet te warm, en er is geen direct zonlicht binnen.
Dus zitten jouw konijnen lekker binnen zonder het te warm te hebben.