Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een hengsten ketting niet gevaarlijk voor een paard?

Het ziet er niet echt pijnloos uit...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zolang je het op de juiste manier gebruikt, het paard er niet aan vast zet en niet hard trekt maar het alleen gebruikt voor druk, hoeft het niet gevaarlijk te zijn nee.

Daarnaast kun je een hengstenketting op verschillende manieren omdoen. Je hoeft deze dus niet direct aan de bitringen vast te maken! (zie bron)

Toegevoegd na 4 minuten:
Vaak doet een hengstenketting echter wel pijn, of geeft het in ieder geval druk. Soms is deze druk echt nodig om een paard iets af te leren. Een hengstenketting is dan ook niet voor de sier omdat het mooi staat op de foto, maar heeft wel echt zijn functie. Als je de ketting omdoet als op de foto bij een halster, geeft de ketting wel druk maar trek je niet direct in de mond van het paard, zoals wanneer je de ketting aan de bitringen vastmaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hengstenketting is bedoeld om een hengst onder bedwang te kunnen houden, wanneer hij te baldadig wordt.
Natuurlijk geeft het dan pijn, hij zal zich er anders niet veel van aantrekken en losbreken.
Maar het idee is, dat als de hengst zich netjes gedraagt, die ketting niet ingezet wordt (loshangt).

Als je het niet nodig hebt, zou ik het niet gebruiken.
Je hebt ook touwen met een stukje ketting aan het eind, voor je hem vastklikt aan het halster.
Die hebben geen drukkende werking en staan ook mooi.

Maar hengsten die ook dekken, kunnen nu eenmaal vreselijk sterk worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat weet ik ook niet hoor.
Nooit over nagedacht.
Ik ben ook geen fokker, heb zelf gewoon 2 ruintjes, al 14 en 8 jaar. Gebruik ook geen hengstenketting.
Ik heb alleen een antwoord gegeven op haar vraag. :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding